lisätty Kassa

 

Opi käyttämään signaalitiesi eri gain-asteita

Jos vahvistimessa ei ole efektilenkkiä tai sen käyttäminen koetaan hankalaksi, samankaltainen asetelma voidaan rakentaa pedaalien avulla. Koska sähkökitaran signaalia voidaan ajaa ruvelle monessa eri kohdassa signaalitietä, tällä menetelmällä särötät soundiasi vähitellen pitkin ketjuasi.

High gain -vahvistimen etuaste toimii ja käyttäytyy kuin distortion-pedaali 

Helpoin tapa hahmottaa oman soundin gain-asteiden muodostumista on ajatella vahvistimen etuastetta overdrive- tai distortion-pedaalina. High Gain-vahvistimien etuasteputkien aikaansaama säröytyminen on äänianalysaattorin läpi katseltuna liki identtistä verrattuna distortion-pedaalien transistoreilla tai diodeilla tehtyyn säröytymiseen (hard clipping).



Jos high gain -vahvistimen etuaste onkin kuin distortion-pedaali, miedosti yliohjautuvan putkivahvistimen etuaste on kuin overdrive -pedaali (soft clipping).


Jos taas käytetään transistorivahvistinta ja sen etuaste pidetään täysin puhtaana, on se gain-asteiden kannalta liki vastaava tilanne kuin jos soitettaisiin linjatasolla suoraan päätteeseen, vaikka kitaran signaalia onkin vahvistettu ja ekvalisoitu.

Moderni high gain -ihanne

Kaikista hengettömin ja yksiulotteisin gain-soundi saadaan aikaan korkeatehoisilla kitaran mikeillä ja ylisärötetyllä high gain -vahvistimen etuasteella. Tämän johdosta vahvistimen ensimmäinen 12AX7 -putki ylisaturoituu ja menee tukkoon.  Seurauksena on, että soundi on kompressoitunut ja mahdollisuus muokata soiton dynamiikkaa on minimaalinen.


Tätä tapaa käyttävät yleensä nuoret tai harjaantumattomat soittajat, sillä tällaisella soundilla on erittäin helppo soittaa – kunhan kitaralla saa vain soitettua jonkun äänen, se tulee kaiuttimesta aina samalla tavalla ulos. Vaikka tätä voitaisiin pitää metallimusiikista tutun kitarasoundin ihanteena, se on monesta syystä vaillinainen eikä missään tapauksessa ainoa oikea tapa muodostaa särösoundia.

Puhtaat ja yliohjatut vahvistimet

Jos vahvistin on suunniteltu puhdas soundi edellä, sen särökanava ei välttämättä ole hääppöinen. Esimerkkinä käyvät vaikka eri vuosikymmeninä tehtyjen Fender-vahvistimien särösoundit.


Vastaavasti high gain -koneiden puhtaat kanavat ovat yleensä hyvin hengettömiä. Tähän kategoriaan sopivat eri malliset Marshallit mutta myös modernimmat Mesa Boogiet, Peavey 5150 ja monet muut. Vahvistinsuunnittelija on laittanut kaikki paukut korkeagainiseen särökanavaan, ja puhdas kanava on lähinnä vahvistimessa, koska ”sellainen täytyy olla”.


Puhtaan kanavan käyttäminen distortion-pedaalin kanssa

Vahvistimen high gain -piirin suunnittelu on vaativaa hommaa eivätkä kaikki high gain -koneet ole yhtä laadukkaita kuin edellä mainitut klassikot. Olen törmännyt moderneihin vahvistimiin, joiden säröisin kanava on liki oskillaatiopisteessä ja kuulostaa lähinnä sirkkeliltä.

Helppo tapa muuttaa soundiasi on käyttää high gain -vahvistimen puhdasta kanavaa ja asettaa sen eteen distortion-pedaali. Lopputulos on liki sama kuin vahvistimen high gain -kanavan kanssa ilman erillistä pedaalia, ja riippuen siitä, kuinka hyvin vahvistin on suunniteltu, soundi voi olla jopa parempikin.


Monet ammattikitaristit tarvitsevat työssään pääosin mahdollisimman kuulasta ja puhdasta kitarasoundia, joten he käyttävät soundinsa perustana vahvistinta, jonka puhdas soundi on mahdollisimman terve. Tämä on syynä, miksi monilla heistä on paljon pedaaleita laudassaan. Jos puhdas soundi on tärkeä ja vahvistin on valittu sen perusteella, terveelle pohjalle on helppo rakentaa eri gain-soundeja. Ainakin se on huomattavasti helpompaa kuin saada laadukas puhdas soundi ja erilaisia säröasteita hutiloiden suunnitellusta monikanavaisesta vahvistimesta.

Vahvistimen luonnollisin soundi

Usein halvemmin tehdyn high gain -vahvistimen kakkoskanava eli miedosti särötetty kanava voi olla huomattavasti luonnollisemman kuuloinen kuin sen kolmoskanava. Jos crunch-kanavan eteen asettaa overdrive-pedaalin, se saa yhdessä vahvistimen miedon etuastesärön kanssa toivotun määrän gainia ja voi kuulostaa paljon terveemmältä kuin vahvistimen high gain -käyttöön ajateltu kolmoskanava.

Jos sinua huolestuttaa, ettei puhdas soundisi ole "tarpeeksi puhdas", muista, että puhtaana bändin seasta kuultu kitarasoundi ei ole samalla lailla puhdas kuin se soundi, jonka kuulet yksin soittaessasi. Pieni yliohjautuminen vahvistimessa katoaa keikalla rumpalin symbaalien kilinään ja salin heijastuksiin, mutta ”puhdas” soundi kuulostaa eloisalta, sillä siinä on sen verran yläsävelsarjoja, että se erottuu vielä muun bändin seasta.

Rakenna itse oma "efektilenkkisi"

Jos vahvistimessa on monta kanavaa, etkä ole täysin tyytyväinen sen high gain -soundiin, voit kokeilla seuraavaa:

  • Etsi vahvistimesta luonnollisimman kuuloinen ja herkimmin kitaraan reagoiva kanava ja ala rakentaa soundiasi sen päälle. Joskus tämä voi tarkoittaa signaalin edelleen boostaamista tai vaikkapa tiputtamista EQ-pedaalilla tai kitaran volumella, mutta soundin rakentamisen lähtökohta on kuitenkin mahdollisimman terve.
  • Tiputa etuasteen säröä sellaiselle tasolle, että se vielä puhdistuu oman plektrakäden dynamiikkaa varioimalla. Kun plektralla lyödään kovaa, vahvistin menee murolle, mutta hiljempaa pikatessa vahvistin soi vielä suhteellisen puhtaasti. Kokeile tätä tarvittaessa kaulamikillä, miedommalla humbuckerilla tai jopa yksikelaisella mikillä, jotka jättävät enemmän pelivaraa oikean käden soittodynamiikan varioimiseen.
  • Lisää ketjuun luonnollisen kuuloinen overdrive-pedaali, joka reagoi soiton dynamiikkaan. Säädä pieni määrä muroa tästä pedaalista.
  • Kytke seuraavaksi ketjuun modulaatiopedaalit ja reverb- ja delay-pedaalit.
  • Laita perään vielä toinen overdrive tai boosteri, joka on suorassa yhteydessä vahvistimen hieman murolla olevaan etuasteeseen.


Tämä kytkentä käyttäytyy samoin kuin vahvistimen efektilenkki, mutta antaa sinulle enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa soundisi muodostumiseen. Voit säätää gain-asteiden keskellä olevien modulaatio- ja delay-efektien soundeja kolmesta eri kohdasta:

  • Ensimmäinen overdrive-pedaali kutittelee pedaalejasi mukavasti ja tuo enemmän yläsävelsarjoja soundiisi, joita pedaalit pääsevat hyödyntämään. Tämä on 1. ulkoinen gain-aste ja se reagoi suoraan kitarasi mikkien ja soittodynamiikan kanssa.
  • Toinen overdrive-pedaali on ”lenkissä olevien pedaalien” näkökulmasta kuin vahvistimen etuaste, mikä se tavallaan onkin. Jos asiaa katsotaan vahvistimen vinkkelistä, tämä 2. ulkoinen gain-aste toimii kuin vahvistimeen olisi lisätty ylimääräinen etuasteputki. Vahvistimen ensimmäinen oma etuasteputki on siirtynyt nyt signaalitiejärjestyksessä kolmanneksi gain-asteeksi
  • Lisää nyt hieman gainia vahvistimesi etuasteesta ja kuuntele miten efektisi käyttäytyvät. Jos ne alkavat muhjuuntua liikaa, tiputa gainia hieman kolmannesta ja toisesta gain-asteesta ja lisää sitä ketjusi ensimmäisestä overdrive-pedaalista, eli ensimmäisestä gain-asteesta.

Tällä tavoin olet saanut lisättyä vahvistimesi eteen kaksi ulkoista gain-astetta. Kannattaa pitää mielessä, että high gain -vahvistimien sisäisessä etuasteessa voi olla viisikin gain-astetta, joten jos kuvittelet viimeisen pedaalisi osaksi vahvistinta, pääset lähemmäksi high gain -vahvistimen toimintaperiaatetta, mutta ulkoisin avuin.

Yhteenveto

Tällä menetelmällä siirretään ensimmäistä gain-astetta lähemmäksi kitaraa. Lopputulos on usein paljon mehevämpi, ilmavampi ja dynaamisempi kuin jos särö olisi tehty vain vahvistimella. Samalla efektit soivat raikkaammin, ja niiden käyttäytymiseen voidaan vaikuttaa monella eri tavalla.

Ja jos olet valinnut laitteesi oikein, voit koittaa viedä tätä analogiaa eteenpäin ja jatkaa gain-asteittesi rakentamista pitkin ketjua. Parhaimmillaan voit saada soundiisi lisää lämpöä päätevahvistimesta, mahdollisesti myös lisää saturaatiota vahvistimen päätemuuntajasta ja lopulta pientä potkua kaiuttimen kartiosta. Näin signaali pysyy avoimena ja reagoi soiton dynamiikalle läpi ketjun sen sijaan, että luottaisit pelkästään vahvistimesi etuasteputkiin särösoundisi muodostamisesssa. 

*****

Jos et haluakaan syystä tai toisesta viedä itse pedaalilautaprojektiasi loppuun asti, autamme sinua mielellämme.

ALOITA PEDAALILAUTAPROJEKTISI AMMATTILAISEN AVULLA.

Täytä suunnittelulomake

Toimitukset Suomeen

Lähetys saman päivän aikana