lisätty Kassa

Miten valitsen itselleni oikeat efektit? (Päivitetty 24.1.2024)

Aivan ensimmäiseksi sinun pitää päättää, mitä efektejä haluat pedaalilautaasi. Pohdi vanhojen efektiesi roolia soundissasi ja sitä, ovatko ne sopivia omaan soittotyyliisi. Tämä on oikea vaihe poistaa, lisätä tai vaihtaa efektejä signaalitiellä.

Etsitkö uusia soundeja vai korvataanko vanhoja?

Minkälaista soundia haet? Oletko vai etkö ole tyytyväinen nykyisiin soundeihisi? Sinulta voi myös puuttua jokin efekti, jonka mukaan ottamista olet pohtinut jo pitkään. Jos haluat lisätä lautaasi efektejä muttet vielä tiedä, selvitä mitä pedaaleja ihailemasi kitaristi käyttää.

Jos haluat opiskella eri efektityyppejä, olemme keränneet lukuisia soundiesimerkkejä ”Mikä on oikea järjestys efekteille?” -artikkeliin. Levyesimerkkien kuunteleminen helpottaa sinua tekemään valintoja etenkin, jos kaikki efektityypit eivät ole sinulle vielä tuttuja. Tässä on esimerkiksi soittolista, joka esittelee kuuluisia kompressori-soundeja.

Ovatko kaikki pedaalisi tarkoituksenmukaisia?

Koetko, että kaikki nykyiset efektisi ovat tarpeellisia nykyisessä tilanteessasi? Oletko ottamassa mukaan turhia pedaaleita, jotka tekevät kokonaisuudesta painavamman ja vaikeasti hallittavan? Myös jos valikoimassasi on heikkolaatuisia ja potentiaalisesti rikkoutuvia pedaaleita, niitä ei kannata ottaa mukaan. Jos teet elämäsi pedaalilautaa, mieti vielä kerran, kannattaako siihen asentaa muutaman kymmenen euron arvoinen halpispedaali. Jossain efektissä ei välttämättä ole tarvittavaa liitintä virransyötölle. Paristoon voi liittää virtajohdon virtalähdettä varten, mutta jos pedaali käyttää verkkovirtaa, se voi aiheuttaa ongelmia koko pedaalilaudan virransyötölle.

Onko joku efekteistä sinulle erityisen tärkeä?

Joku efektityyppi voi olla sinulle ja soittamallesi musiikille erityisen tärkeä. Jos soitat countrya, satsaa kompressoriin. Jos soitat funkkia, pidä huoli, että wah wah -pedaalisi on sinulle parhaiten sopivaa mallia. Jos budjettisi on tiukka, voit tarvittaessa päivittää vaikka vain sen kaikista tärkeimmän efektin tuoreempaan versioon.


Kalliit vintagepedaalit

Jos sinulla on jokin vanha pedaaliharvinaisuus, on tietysti hienoa saada se osaksi pedaalilautaa olettaen, että sen bypass-signaali on nykystandardien tasolla. Harvinaisimmat efektit ovat uniikkeja kappaleita, jotka eivät ole kadottuaan korvattavissa. Ne voivat myös olla kookkaita ja painavia, sillä 60-luvulla pedaalilautoja ei ollut vielä olemassakaan.

Efektit suunniteltiin oletusarvoisesti niin vakaiksi, etteivät ne liikkuneet poljettaessa. Triviaalitietona lisättäköön, että tiettävästi maailman ensimmäinen pedaalilauta suunniteltiin vuonna 1972. Tekijänä oli englantilainen Pete Cornish ja asiakkaana Yes-bändin Peter Banks. Yhdeksän vuotta myöhemmin tehty Brian Mayn pedaalilauta näytti puolestaan tältä:

Tänä päivänä kaikki on toisin, ja pedaalilauta on tasavertainen osa soittajan laitearsenaalia siinä missä kitara ja vahvistinkin. Tässä on esimerkki vuodelta 2018, joka on kuvattu pedaalilaudan alta. Kyseessä on samaisen Pete Cornishin rakentama lauta, tällä kertaa Pedaltrainin runkoon. Sen johdotusperiaate on hyvin samanlainen verratuna omiin lautoihimme, joita voit selata pedaalilautagalleriassamme.


Tässä on vielä yksi tuore esimerkikki Yhdysvalloista, rakentajana on Vertex. Nämä esimerkit osoittavat, että nykyään samat pedaalilaudat, efektit, virtalähteet, osat ja tarvikkeet ovat käytössä ympäri maailman ja saatavilla kaikille, jotka haluavat rakentaa oman pedaalilautansa.

Lentomatkustaminen

Keikkoja tehdään yhä enemmän lentäen ja matkatavaroiden kuljetus on koko ajan kalliimpaa. Soundi pitää saada liikkumaan kevyesti paikasta toiseen. Jos joku vintage-efekteistäsi (tai miksei uusista pedaaleistakin) on isokokoinen ja vie turhan paljon tilaa tulevassa laudassasi, kannattaa harkita, voisiko juuri sen korvata jollain toisella, pienikokoisemmalla efektillä, joka toimii varmasti ja parhaassa tapauksessa vielä soundaakin paremmalta ja mikä tärkeintä – on kevyempi kantaa mukana.

Vanhojen efektien uusintaversiot

Nykyään tehdään entistä parempilaatuisia efektejä, joissa on monipuolisesti säätövaraa. Pedaalivalmistajat ovat julkaisseet viime vuosina useita uusintaversioita vanhoista klassikoista. Saman soundin saa siis modernistakin laitteesta.

Modernien pedaalien tasalaatuisemmat komponentit takaavat, että efektien välillä ei ole yksilöeroja, toisin kuin ennen. Ne ovat myös luotettavampia, ja kun nyt kerran lähdetään tekemään pedaalilautaa kunnolla ja parhaista mahdollisista aineksista, siihen kannattaa myös laittaa parhaat mahdolliset pedaalit.

Yksi ammattimaisesti kasatun pedaalilaudan etuja on se, että efektit pysyvät tiiviisti laudassa kiinni eivätkä ne liiku ja kolhiinnu kuljetuksen aikana. Jos yksittäisellä efektipedaalilla on sinulle tunnearvoa ja se on ollut aina keikoillasi amulettina ja soundisi takuuna, emme mekään halua, että jättäisit sen kotiin. Pedaalit, siinä missä kitarakin, on tarkoitettu soitettavaksi eikä vitriinissä säilytettäväksi.

Voinko käyttää multiefektejä?

Markkinoilla on useita multiefektejä, joista saa kaikki maailman efektit yhdestä, integroidusta laatikosta. Siihen saadaan lisäksi tallennettua efektien asetukset, jolloin kokonaisuuden hallinta helpottuu. Tällaisilla multiefekteillä on kuitenkin kääntöpuolensa.

Digitaalisten multiefektien ja yksittäisten analogisten pedaalien ero on kuin lounasbuffetilla ja päivällisellä à la carte -ravintolassa. Ensimmäisessä luulet saavasi kaiken, mutta tosiasiassa jälkimaku voi jäädä valjuksi. À la carte on kalliimpi, mutta siihen satsattuaan on yleensä lopputulokseen tyytyväinen.

Analogisilla efekteillä on paljon etuja digitaalisiin nähden, etenkin säröpuolella. Aloittelijaa neuvotaan kuitenkin usein hankkimaan ensiksi multiefektilankku ja opiskelemaan sen avulla eri efektityyppien käyttäytymistä. Se on siis vähän kuin maistelisi ensimmäistä kertaa eri ruokalajeja buffetissa; yleensä tarjonta on keskivertoa. Aivan samalla lailla efektit multilankuissa ovat vain varjo siitä, miltä ne voisivat parhaimmillaan kuulostaa. Tämä pätee etenkin vanhoihin multiefekteihin.


Jos analogisten pedaalien ja digitaalisten multiefektilankkujen kesken pitäisi tehdä jonkinlainen sääntö, etenkin modernit digitaaliset modulaatiot, reverbit ja delay ovat usein laadukkaita. Gain-, filtteri- ja oktaaverisoundien olisi hyvä olla analogisia tai ainakin todella kovalla prosessoriteholla ryyditettyjä moderneja digivehkeitä. Parhaimmillaan multiefektilankuissa on sisäinen efektilenkki, johon analogiset pedaalit voidaan asettaa.

Tehdäänkö gain vahvistimella, pedaaleilla vai niiden yhdistelmällä?

Onko vahvistimessasi gainia, vai onko särösoundit tarkoitus saada aikaan pedaaleilla? Pohdi laitteistoa, jolla pääosin soitat, ja päätä, suunnitteletko pedaalilautasi juuri sitä vahvistinta silmällä pitäen. Jos käytät monia erilaisia vahvistimia, et voi suunnitella koko gain-rakennetta tietyn vahvistimen varaan, vaan eri säröasteet pitää saada aikaan jo pedaalilaudassa.

Mieti, mikä on tärkein soundisi, eli millä soitat suurimman osan keikasta. Onko se vain hieman murolla vaiko paljon särötetty? Mene se soundi edellä ja rakenna kaikki muu sen ympärille. Muista, että kotioloissa inspiroiva särösoundi ei välttämättä toimi keikalla ja leikkaa bändin seasta läpi. 


*****

Jos et haluakaan syystä tai toisesta viedä itse pedaalilautaprojektiasi loppuun asti, voimme viimeistellä pedaalilaudan puolestasi niillä tarvikkeilla, jotka olet meiltä hankkinut. Ne eivät siis missään tapauksessa mene hukkaan.

ALOITA PEDAALILAUTAPROJEKTISI AMMATTILAISEN AVULLA.

Katso palvelumme

Toimitukset Suomeen

Lähetys saman päivän aikana