Tuomas Wäinölä on raivannut itsensä nopeasti maamme eturivin kitaristiksi. Hänen soittoaan on kuultu jo yli neljällä tuhannella keikalla ja studiosessiolla. Hän on Custom Boardsin vakiasiakkaita, ja olemme suunnitelleet yhdessä jo neljä massiivista pedaalilautaa. Miksi näin monta? Mihin Tuomas tarvitsee niin paljon laitteita? Asiaa tarkemmin tutkiessa huomaa, että tälle on olemassa täysin järkeenkäypä perustelu.
Vaikka olemme ehtineet tekemään paljon yhdessä ja Tuomaksen nimi on ollut minulle tuttu jo pitkään, tapasin hänet ensimmäistä kertaa vasta vuoden 2013 Tonefest-messuilla.
Olimme esittelemässä pedaalilautojamme, ja näin hänessä innokkaan nuoren kitaristin, joka halusi teettää itselleen pedaalilaudan. Hän ei ollut suinkaan ainoa, sillä olin kuullut samat sanat jo niin monen kitaristin suusta. Tuntui, että jokainen, jonka kanssa keskustelin, mainitsi jossain vaiheessa tulevansa meille kunnostamaan pedaalilautaansa. En siis suoraan sanoen ottanut Tuomasta kovinkaan vakavasti, sillä harva saa vietyä toiveensa maaliin asti.
Tuomas käväisi liikkeellämme alkuvuodesta 2014 ja toi soololevynsä kuultavaksi. Samalla hän varasi ajan pedaalilautasuunnittelua varten. Pistimme levyn seuraavana päivänä soittimeen, ja mikäs siinä, kyseessä oli lahjakkaan oloinen soittaja.
Lopulta hän varasi ajan ja tuli käymään juuri avatulla Custom Boardsin työhuoneellamme. Epäluotettavuus ja yleinen epäammattimaisuus oli vaivannut Tuomaksen itse kasaamaa pedaalilautaa. Pedaalit olivat irronneet laudasta ja roikkuivat toisissaan värikkäiden bulkki-halpisjohtojen varassa.
Tuomas oli hommannut kasan uusia laitteita tuoretta lautaansa varten, ja ne kaikki olivat viimeistä huutoa. Hän oli jo ennalta antanut boardilleen nimen LAX, joka kuvasi hienosti projektin luonnetta. Laitteet olivat kuin losangelesilaisen huippusessiokitaristin laudasta. Parasta soundia tinkimättömistä osista. Tuomas oli selkeästi tosissaan.
Tapaamisessamme minulle alkoi vähitellen selvitä minkälaisesta kaverista oli kyse. Mukana oli tuore GigRigin G2-loopperi, mittava määrä efektejä sekä tarve kahden vahvistimen vaihtelulle ja niiden efektilenkkien reitittämiselle. Projekti oli kunnianhimoisin, jonka olimme koskaan toteuttaneet.
JOHDOTIMME LAUDAN yhdessä Custom Boardsin Eetu Lehtisen kanssa. Boardi asettui hienosti uomiinsa, mutta emme saaneet tuoretta GigRig G2 -loopperia toimimaan aivan kuten olimme ajatelleet. Se ohjasi Mad Professor MP101- ja Bogner Ecstasy -vahvistimia ja reititti efektit signaalitielle haluttujen presettien mukaan. Kytkimme osan efekteistä vahvistimen efektilooppiin, mutta emme olleet tyytyväisiä soundiin.
Oli aika esitellä boardi Tuomakselle, sillä hänen piti lähteä uuden pedaalilautansa kanssa seuraavana päivänä Voice Of Finlandin nauhoituksiin Turun Logomoon. Testasimme yömyöhään buffereiden vaikutusta signaaliketjuun tuoreen Eventide H9:n avulla, ja lopulta löysimme asetukset, jolloin olimme kaikki erittäin tyytyväisiä lopputulokseen.
Olin nähnyt monenlaisia soittajia, mutta Tuomaksen kylmäverisyys ja rauhallisuus tekivät minuun suuren vaikutuksen. Hänen soundikorvansa on erinomainen ja kunnianhimoa riittää, joten nautin suuresti hänen kanssaan työskentelystä.
Tuomas lähti ohjelmoimaan boardin käyttöliittymää vielä samana yönä ja tuskin nukkui montakaan tuntia ennen tärkeää kuvausta. Jännitimme Helsingin päässä, miten hän klaaraisi homman ja pelittäisikö boardi ohjelmointeineen. Lopulta saimme viestin, että kaikki oli mennyt paremmin kuin hyvin. Oli aika levähtää myös Helsingin päässä. Mikä parasta, opimme myös itse tästä sessiosta paljon, sillä vaikka boardikonseptimme oli jo ennestään käyttökelpoinen, halusin myös kehittää sitä eteenpäin. Parhaiten se onnistuu intohimoisesti laitteisiinsa suhtautuvien artistien kanssa.
Pedaalit signaalitie-järjestyksessä:
Laudassa on myös:
Tuomas kertoo itse ensimmäisestä Custom Boards ‑laudastaan:
– GigRig valitsee, mitkä pedaalit ovat kulloinkin käytössä, ja antaa mahdollisuuden säätää niiden kokonaisäänentasoja. Loopperista lähtevät myös releillä toteutetut ”mekaaniset” vaihtokäskyt Weberin nuppivalitsimelle sekä Mad Professorin vahvistimen kanavan vaihtamiseen. Jokainen presetti on ohjelmoitu omakseen, eli mikä tahansa vahvistin/efekti-yhdistelmä on yhden napin painamisen takana.
– MIDI-käskyjä lähetetään kolmella eri kanavalla. G-Labin MIDI/rele-konvertteri vaihtaa Bogner-vahvistimen kanavia. Eventide H9:n ja Strymon Mobiuksen soundit vaihtuvat niin ikään presettien mukaan.
- Mukana on Mad Professorin Forest Green Compressor, joka on varmasti eniten käyttämäni pedaali. Se on paras kompressori, johon olen törmännyt, ja on high gain ‑soundeja lukuun ottamatta aina päällä. Sustain-moodissa tapahtuva pieni signaalin tasoitus soiton atakkia menettämättä on pedaalin juju. Mielestäni halvempi tehdasversio toimii kitaralle jopa paremmin kuin käsin tehty versio, joka on optimoitu bassolle.
SUUNNITTELIMME toisen pedaalilaudan vain muutaman kuukauden päästä ensimmäisestä, kesäkuussa 2014. Tuntui, että olimme saavuttaneet yhteisen luottamuksen ensimmäisen laudan myötä, minkä jälkeen seuraavien suunnittelu oli huomattavasti helpompaa.
Tuomas tarvitsi toisen laudan freelance-keikoille, koska ensimmäinen oli kiinni TV-äänityksissä. Lähitulevaisuudessa häämötti kiertue Paula Koivuniemen kanssa. Hän oli tyytyväinen ensimmäiseen boardiinsa ja kommentoi vuonna 2014 palveluamme mairittelevasti:
– Kysymys on hienosta asiasta. Elämänlaatuni on noussut huomattavasti sen jälkeen, kun tajusin siirtyä selkeään, luotettavaan, helposti roudattavaan ja häiriöttömään setuppiin. Nyt minulla on niin sanotusti yksi murhe vähemmän, jolloin prosessoritehoa jaa enemmän pääasiaan, eli soittamiseen.
Toinen boardi vietiin maaliin lopulta nopeasti. Se tuntui miellyttävän yksinkertaiselta edellisen massiivisen projektin jälkeen. Suunnittelutyö tehtiin tiistaina 16. kesäkuuta 2014 ja laudan piti olla valmiina neljän päivän päästä, jolloin Tuomas lähtisi taas kerran uuden boardinsa kanssa suoraan keikalle.
Pedaalit signaalitie-järjestyksessä:
Tuomas kertoo itse toisesta Custom Boards ‑laudastaan seuraavasti.
– Toinen pedaalilautani on simppeli perusboardi, joka sisältää kaikki tarpeellisimmat freelancerin työkalut. Soitan sillä Paula Koivuniemen keikat, joilla käytän vahvistimena Fender Princetonia vuodelta 1964. Se on erittäin ronkeli säröjen suhteen, mutta legendaarinen Fulltone OCD kelpaa sille kuitenkin hyvin ja sitä voi hyvin yhdistellä muiden säröpedaalien kanssa.
– Fulltone OCD on itselleni kaikista läheisin pedaali. Se on palvellut minua jo kymmenen vuotta ja tuottaa lempireunasäröni, mutta tarjoaa myös tuhdimpaa gainia. Suosikkiyhdistelmäni lienee MP Forest Green Compressor –> OCD ja lisägainin tarpeen tullen MP FGC –> Archer –> OCD, eli Archerilla boostataan OCD:tä, joka toimii näin ollen kuin vahvistimena. Tällainen gain stack -ajattelu on luontevaa käytettäessä yksikanavaista vahvistinta, kuten usein teen.
LOKAKUUSSA 2014 järjestimme Kruununhaassa Backstage Festivalin, jonne pyysimme vieraaksi Mad Professorin pedaaleita ja vahvistimia suunnitelleen Björn Juhlin.
Tuomas käväisi paikalla festivaalin toisena päivänä ja kävi todella mielenkiintoista vääntöä soittimen dynamiikasta tämän ruotsalaisen soundimestarin kanssa. Björn esitteli tuolloin tuoretta Underdrive-pedaaliaan ja opetti paikallaolijoita kitarasoundien hallinnasta. Aika tuntui pysähtyvän, kun kaksikko spekuloi soundeista pintaa syvemmältä. Tajusin nyt Tuomaksen monipuolisuuden. Hänen Telecasterista loihtimansa soundit olivat todella sielukkaita, eikä hän sortunut kikkailuun soitossaan, vaikka sitä odotinkin.
Valitettavasti en saanut tätä kohtaamista mahtumaan materiaalimäärältään ylitsepursuavaan edittiin. Korjasimme tilanteen helmikuussa 2015, jolloin kuvasimme kaupallamme reality-tyyppistä videosarjaa yhden viikon ajan. Kutsuin paikalle monia vakiasiakkaitamme, joista yhtenä Tuomas esitteli kameralle lautojaan ja soundejaan.
Tältä videolta näkee hyvin hänen rauhallisuutensa ja vaatimattomuutensa. Odotin koko ajan, että hän näyttäisi taitojaan ja revittelisi nopeita likkejä videolle, mutta hän tyytyi taas ”vain” käymään läpi eri soundeja hyvinkin vaatimattomin elkein, vain muutamia riffejä ja sointuja tapaillen.
Samaan aikaan moni asiakkaistamme suitsutti hänen soittoaan, jolloin aloin ihmettelemään, mikä tämä kitaristi oli oikein miehiään? Miksi häntä kehuttiin niin paljon?
Soololevyllä kuultiin mukiinmenevää soittoa, muttei mitään sellaista, mitä en olisi kuullut ennenkin. Sen julkaisusta oli ehtinyt jo kulua muutama vuosi. Olisiko hän voinut kehittyä tässä välissä niin paljon?
SUUNNITTELIMME maaliskussa kolmannen laudan, josta muodostui Tuomaksen toinen freelancer-boardi. Tuomaksen keikat ja sessiot lisääntyivät huimaa tahtia, joten hän ajatteli uusia työtarjouksia mahdollisuutena lisätä laitteistoaan. Yksi boardi oli toisaalla, toinen kiinteästi jollain studiolla, ja nyt oli kolmannen vuoro. Tästä boardista oli tarkoitus tehdä ”vapaasti hengittävä”, eli mahdollisimman mukautuvainen moniin eri olosuhteisiin.
Kiinnitimme boardiin aidon jousikaiun, joka muodostui lopulta ongelmallisemmaksi kuin olimme kuvitelleet. Emme saaneet lautaa niin häiriövapaaksi kuin olimme toivoneet, ja Tuomas joutui nyt lähtemään keikoille ”Freelance Max” ‑nimen saaneella laudalla – pienen hurinan kera.
Tähtäsimme aina täydelliseen lopputulokseen, joten tämä pieni taustahurina oli pedantille kitaristille ja maanisen tarkalle pedaalilaudan suunnittelijatiimille pieni takaisku. Hätäratkaisu oli yksinkertainen, kaikua ei käytettäisi ennen kuin saisimme sen hiljaiseksi.
Lauta tehtiin Big Bang! -ohjelman kuvauksia varten, jossa Tuomas revitteli näyttävän Chuck Berry -pastissin kameroiden edessä osana Blues Brothers -potpuria. Lopussa kuullaan ”Get On” kolmen rumpalin voimin. Lauta pelitti hienosti, vaikka jousikaiku oli vielä pois käytöstä.
Pedaalit signaalitie-järjestyksessä:
Tuomas kertoo itse kolmannesta Custom Boards ‑laudastaan seuraavasti:
– Tämä boardi on kytketty sarjaan kuten edellinenkin, mutta siinä on vielä enemmän pedaaleita, joten siinä on aineksia monipuoliseen käyttöön. Soitan tällä laudalla Anssi Kelan keikat, joilla käytän Bad Catin Black Cat -vahvistinta. Tämä boardi oli myös käytössä Big Bang! -ohjelmassa Bogner Helioksen kaverina. Nerokkaan kytkentäsuunnittelunsa ansiosta Alter Ego oli tällöin helppo laittaa vahvistimen looppiin ja jolloin Van Ampsin Sole-Mate toimi vahvistimen kanavanvaihtajana.
– Eventiden H9 on osoittautunut tärkeämmäksi kuin alunperin aavistinkaan. Sille on kehitetty jatkuvasti uusia presettejä ja Maxed Out -tilassa nämä kaikki ladattua omaan laitteeseensa. Purkki on todellinen "Sveitsin armeijan linkkuveitsi", jonka pitäminen mukana tuo turvallisen tunteen siitä, että periaatteessa kaikki mahdolliset efektit ovat aina käden ulottuvilla. Lisäksi Eventiden delayt, reverbit ja harmonizer-efektit ovat podium-kamaa, mikä ehkä osaltaan nostaa vehjettä tarpeellisuuspyramidissa. Soundeja on erittäin helppo muokata missä tahansa iPad-aplikaatiolla. MIDI:n ja expression-pedaalin käyttö on selkeydessä, toimivuudessa, editoitavuudessa ja mukavuudessaan laitteella omaa luokkaansa.
HALUSIN NYT PALAVASTI NÄHDÄ Tuomaksen keikalla. Tähän tarjoutui mahdollisuus huhtikuussa 2015, kun hän esiintyi hauskasti nimetyn World Tour Orchestra ‑bändinsä kanssa Tavastia-klubilla osana Instrumental Attack ‑kiertuetta. Tällä keikalla oli käytössä ensimmäinen yhteinen pedaalilautamme, eli massiivinen LAX.
Tunnelma paikan päällä oli kutkuttava. Paikka oli pullollaan muusikoita, joista suuri osa oli kitaristeja. Näin useita kaupaltamme tuttuja kasvoja sekä internetin keskustelupalstoila tuttuja nimiä.
Tuomaksen keikka oli alusta lähtien rakennettu kokonaisuus. Alkuun soitettiin rauhallisempia kappaleita, joissa Tuomas komppasi bändiä ja antoi solisteille reilusti tilaa. Ihmettelin edelleen, mistä tässä miehessä on kyse.
Tuomas oli profiloitunut suuren yleisön mielissä Raskasta joulua ‑kiertueiden myötä nopeaksi hevisoittajaksi, muuta tiluttelu loisti silti keikan alussa poissaolollaan. Jos tämä konserttisaleja kiertävä hevispektaakkeli ei ole sinulle tuttu, katso alla oleva klippi.
Oman yhtyeensä keikalla hänen soundinsa ja soittotyylinsä oli todella sofistikoitunut, mitä osasin jo hieman odottaakin Backstage Festivalin jälkeen
Kun keikan puoliväli ylittyi, päästiin asiaan. Soitto nopeutui ja lavalla vieraillut Mikko Kosonen duetoi Tuomaksen kanssa hänen soolodebyyttinsä TW´s Boogie -biisissä. Tästä muodostui keikan kliimaksi, jonka myötä Tuomaskin yltyi revittelemään loppukeikan ajan.
Illasta jäi loistava maku suuhun. En ollut tajunnut, että Suomessa on näin teknisiä soittajia. Molempien soitossa on kuultavissa myös tiettyä sofistikoituneisuutta, eikä näitä kahta mestaria ole syytä yrittää laittaa arvojärjestykseen. Kumpikaan heistä ei selvästikään ole yhden tyylin taitaja, vaan molemmat hallitsevat suvereenisti monia eri dynaamikan tasoja.
Tässä on saman kiertueen koko keikka Lahdesta kuvattuna lavan sivusta, mistä näkee hienosti koko keikan kehityskaaren:
ANSSI KELAN kesän keikat olivat ohi ja saimme Tuomaksen kolmoslaudan takaisin työpöydällemme elokuussa 2015. Otimme sen nyt uudelleen syyniin. Tällä kertaa meillä oli aikaa syyskuuhun asti, joten saimme korjata sen ongelmat rauhassa loppuun.
Avasimme jousikaiun ja parantelimme sen häiriösuojausta. Vaihdoimme isomman virtalähteen kahdeksi pienemmäksi, jolloin pääsimme jousikaiun omasta virtalähteestä eroon ja saimme jaettua sähkönsyötön tasaisemmin efektien kesken.
Hurina oli tiessään ja kengässä hiertänyt kivi saatiin vihdoin poistettua. Samalla opimme itse taas lisää häiriöalttiiden laitteiden eristämisestä ja virranjakamisesta hankalassa tilanteessa.
Kolmoslaudan uusi versio ehti juuri sopivasti Seuraavaksi Anssi Kelan kiertueelle. Nyt jousikaiku oli käytössä ja lauta soi koko komeudessaan YLE:n taltioinnilla.
Sovimme myös suunnittelevamme marraskuussa 2015 akustiselle kitaralle tarkoitetun pedaalilaudan, jota hän tarvitsisi Raskasta Joulua -kiertueen akustisilla keikoilla.
Laitteet signaalitie-järjestyksessä:
Tuomas kertoo itse neljännestä Custom Boards ‑laudastaan seuraavasti:
– Etuaste vahvistaa, ekvalisoi ja yhdistää monoksi kitarani K&K Trinity ‑setin, joka on piezo-tyylisen ja joutsenkaulaisen mikin yhdistelmä. Radial Tonebone PZ-Prehen oli kytketty valmiiksi kitarajohto toista akustista varten, sillä käytän keikoilla myös nylonkielistä kitaraa. Muut purkit ovat Radialin omassa loopissa, joten kaikki saadaan ulos suoraan sen XLR-lähdöstä.
Tällä videolla Wäinölä käyttää neljättä lautaansa ja soittaa mestarillisen outro-soolon nylonkielisellä kitaralla ja väläyttää samalla hivenen flamenco-vaikutteitaan. (Esimerkki alkaa kohdasta 4:10)
HELMIKUUSSA 2016 jatkoimme yhteistyötämme ensimmäisen laudan modauksella, joka valmistui samaan aikaan tämän artikkelin kanssa.
LAX:ista tehtiin hieman mukautuvampi eri olosuhteisiin, jotta sen käyttö ei olisi niin riippuvainen loopperin preseteistä. Siihen lisättiin
Lisäksi kokeilemme käytettävyyden parantamiseksi tavallisuudesta poikkeavia korotuspaloja pedaalien alle. Taas yksi uusi idea, jonka otimme Tuomaksen myötä kokeiltavaksi. Boardi valmistui parahiksi maaliskuussa 2016 alkaviin Voice Of Finlandin kuvauksiin.
Tuomas kertoo LAX:in delay -osaston päivittämisen taustoista:
– Loppuun asti tuotettu kitarasoundi ja mahdollisimman efektoitu soundi (kun sellaista haetaan) ovat olleet viime vuosien haasteitani. Käytän delayta lähes aina kun soitan jotain muuta kuin tiheää komppia, ja joskus silloinkin. Se ei tietenkään saa tarkoittaa soundin sotkeutumista, vaan täsmällinen tap-tempoilu ja toistojen oikea ekvalisointi, äänentaso ja feedback pitävät homman selkeänä.
Delayn määrää pidän optimaalisena expression-pedaalilla ja siis mielellään niin paljon, että se välittyy kuulijalle. Omiin korviin efektointi kuuluu monesti vahvempana kuin yleisölle PA-kaiuttimista koko bändin seasta. Strymon Timeline, Eventiden H9 ja TC Electronics Alter Ego ovat itselleni tärkeimmät tämänhetkiset viive-efektit.
Modasimme samalla toisen laudan, ja muutimme sen gain-rakennetta. Bogner Ecstasy sai väistyä Simble Predriverin ja Bogner Burnley Distortionin tieltä.
Tuomaksen mukaan Predriverin yhteispeli OCD:n kanssa on ”kaunista kuultavaa”.
CUSTOM BOARDSIN galleriassa on nyt hieman yli sata pedaalilautaa, joista Tuomaksen saldo on vertaansa vailla. Joku voi ajatella neljää lautaa ylilyöntinä, mutta asialla on monta puolta. Kiireinen freelancer uuvuttaa itsensä jos hän roudaa kamojaan kiireessä sessiosta toiseen. Tuomaksen laitteet ovat siellä missä työt tapahtuvat: TV-äänityksissä, studiolla ja keikkabussissa. Näin aikaa jää myös harjoittelulle ja säveltämiselle. Välillä aikataulut ovat absurdeja, mistä todisteena on tämä viihdyttävä Tuomaksen tekemä video, joka kuvaa freelance-kitaristin haasteita yhden viikon ajalta.
Tuomaksen oma näkökulma on mielenkiintoinen. Hän oli Arabian musiikkioppilaita opettaessaan sanonut seuraavasti:
– On turhaa antaa tasoitusta muille kitaristeille vain sen takia, että soittaa huonommilla kamoilla. Soittotaitoa pitää hioa, mutta samaan aikaan laitteiden käyttö muodostuu koko ajan tärkeämmäksi. Sähkökitara on soitin, joka muodostuu monesta eri signaalitien osasta – se tulisi hallita kokonaisvaltaisesti.
Tuomas Wäinölä on eittämättä matkalla maamme kitaralegendojen joukkoon. Kunpa hän vielä ehtisi tehdä kiireiltään seuraavan soololevynsä, sillä siitä tullaan varmasti puhumaan pitkään. Custom Boardsin kannalta parasta on hänen halunsa löytää uutta ja kehittyä, joka vie myös omaa ajatteluamme ja pedaalilautapalveluamme eteenpäin. Ja totta kai olemme jo alkaneet keskustella vitoslaudastakin.
7.3.2016 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on Custom Boardsin omistaja ja pitkän linjan kitararoudari.