lisätty Kassa

Unelmien kitararigi – Custom Racks

March 24, 2020

AJATUS CUSTOM RACKS -palvelusta on pyörinyt mielessämme jo pitkään. Räkeissä ja pedaalilaudoissa pätevät samat lainalaisuudet johdotuksen ja virransyötön ja samalla myös niiden ongelmien suhteen. Unelma jonkin ison räkkikokonaisuuden tekemisestä oli kuitenkin jäänyt vain ajatuksen asteelle, mutta lopulta meitä onnisti.

Olimme jo muutamaa vuotta aiemmin suunnitelleet eräälle asiakkaallemme todella mittavan, “vapaasti hengittävän” pedaalilaudan, jolla pystyi sen suuren efektivalikoiman lisäksi ohjaamaan kolmea vahvistinta päälle ja pois.

Valtaosa pedaalilaudan efekteistä oli kytketty sarjaan vahvistimien eteen, mutta mukana olivat myös pääasiallisen clean-vahvistimen (Budda) efektilenkkiin sijoitetut efektit.

Buddan lisäksi muita käytössä olevia vahvistimia Bogner Ecstasy 101B sekä Marshall JVM410. Kummankin efektiloopissa oli oma, räkissä sijainnut TC Electronicin G-Major-räkkiefekti, mutta näistä käytössä oli tällöin vain mieto kaiku eikä niiden soundeja ollut tarvetta tai mahdollisuuttakaan vaihtaa pedaalilaudasta käsin. 

Aiemmin järjestelmän puhtaana vahvistimena toiminut Budda vaihtui kesken suunnitteluprosessin PRS:n John Mayer J-MOD 100 -vahvistimeen, mutta kun viritimme rigin lopulta pystyyn, jätimme myös Buddan osaksi järjestelmää.

Koska kyseessä oli mittava ja potentiaalisen suorituskykyinen rigi, asiakas halusi siitä kaiken irti. Hän toivoi ratkaisua, jossa hän voisi hallita yhtäaikaisesti pedaalilaudan efektejä, räkkihyllyllä olevia efektipedaaleja ja räkkiefektejä sekä vaihtaa kanavia ja kytkeä efektilenkkejä päälle ja pois kolmesta vahvistimesta – eli toisin sanoen tavoitteena oli kaiken totaalinen hallinta.

Asiakkaalla oli ollut jo aiemmin lähinnä helppoa keikkailua varten käytössään pienempään räkkiin asennettu räkkimallinen Line 6 -langaton vastaanotin, Fractal Axe FX II XL+ ja erillinen päätevahvistin, jotka haluttiin nyt mukaan osaksi kokonaisuutta. Hän toivoi myös sisällyttää option mahdollisen neljännen putkinupin kytkemiselle.

Kyseessä olisi mittavin rigi, jonka olemme kuunaan rakentaneet.

SARJAAN KYTKETYN pedaalilaudan etuna on intuitiivinen käytettävyys ja joustavuus, mutta mikäli useampaa efektiä halutaan vaihtaa nopeasti päälle tai pois, toiminta menee usein aikamoiseksi steppailuksi. 

Tässä kohtaa apuun tulevat ohjelmoitavat true bypass -loopperit, joissa pedaalit kytketään loopperin efektilenkkeihin, ja esiohjelmoituja efektiyhdistelmiä voidaan sitten kytkeä yhdellä polkaisulla "päälle ja pois". Samaan aikaan voidaan lähettää myös MIDI-käskyjä, jotka ohjaavat MIDIä ymmärtäviä laitteita ja vaihtavat esimerkiksi niiden muistipaikkoja.

Helpoin ja samalla ainoa tapa toteuttaa kaikki ominaisuudet mitä meiltä toivottiin, oli lisätä true bypass -loopper osaksi järjestelmää. Siitä tulisi samalla koko järjestelmän ohjauskeskus.

Valitsimme tähän tarkoitukseen Musicom Labin EFX MK V -kontrollerin, jonka looppeihin saadaan kaikki pedaalilautaan asennettavat pedaalit. Pystyisimme käskyttämään sen MIDI -komentojen avulla myös räkiefektejä ja vaihtamaan vahvistimien kanavia. Yksi tämän true bypass -loopperin eduista on myös looppien järjestyksen muuttaminen, eli loopit voidaan presettikohtaisesti ohjelmoida eri järjestyksiin, mikä antaa lisää joustavuutta soundien rakentamiseen.

Rakennusprosessi

Kun olimme ensin luoneet suuntaa-antavan kokonaiskuvan koko projektista ja siitä, mitä siihen haluttiin sisällyttää, jaoimme kokonaisuuden osa-alueiksi, jotka suunnittelimme tarkemmin ja jotka toteutimme yksitellen.

  • Teimme ensin pedaalilaudan täysin valmiiksi
  • Sitten johdotimme räkkihyllyt yksi kerrallaan
  • Lopuksi johdotimme kaikki Neutrikin "D" sarjan räkkipaneelit valmiiksi niin, ettei johtoja tarvinnut enää kolvailla ahtaan räkin sisällä.

Räkissä käytettyjä laitteita

Tämänkokoista järjestelmää rakennettaessa ennakkovalmistautuminen on kaiken A ja O. Olemme huomanneet, että mitä suurempi projekti, sitä pelkistetymmin se kannattaa toteuttaa. Mitä vähemmän järjestelmässä on esimerkiksi splitattuja virtoja, pitkiä MIDI-ketjuja ja sarjaan kytkettyjä laitteita, sitä toimintavarmempi se on.

Lehle 1@3:n kumppaniksi räkkiin asennettiin Lehle Dual SGoS, jonka kautta ohjattaisiin mahdollista neljättä vahvistinta ja Axe FX:ää.

Tarvitsimme lisää bypass -looppeja ennen vahvistimien etuasteita sijoitettuja efektejä varten, joten kiinnitimme Morningstar ML5:n samalle hyllylle kuin sen loopeissa olevat efektit.

Tarvitsimme myös järeän räkkimallisen bypass -loopperin vahvistimien efektilenkkeihin kytkettujen efektien ohjaamista varten. Valitsimme tähän käyttöön Voodoo Lab GCX:n, jota voidaan pitää tässä käytössä teollisuustandardina.

Koska olemme kiusallisen tietoisia liian monimutkaisten MIDI-ketjujen potentiaalisista ongelmista, valitsimme räkkiin MIDI Solutionsin T8:n MIDI-signaalin jakamista varten.

Räkin virransyöttö

Käytimme pedaalilaudassa samoja hyväksi havaittuja virtalähteitä kuin sen edellisessäkin versiossa, eli alle asennetettiin Voodoo Lab Pedal Power Mondo and Pedal Power 2 Plus. Räkin sisään valitsimme Cioks DC7 -virtalähteen. Tämä on pienikokoinen ja tehokas virtalähde, eikä luo ympärilleen häiriöitä aiheuttavaa sähkömagneettista säteilyä.

Kummallekin räkkihyllylle laitettiin oma Cioks DC7, jotta meidän ei tarvitsisi vetää pedaalien ohuita virtajohtoja räkin sisällä ja vaikeuttaa samalla räkkihyllyjen liikkumista.

Ainoa räkille tuleva virtajohto on seinästä syötetty verkkovirta. Cioksin virtalähteiden ja kaikkien muidenkin laitteiden virrat on kiinnitetty kiinteästi räkin sisään, joten koko räkki saa virtansa yhdestä ainoasta kytkimestä.

Räkin johdottaminen

Jätimme liukuville räkkihyllyille menevät johdot tarkoituksella reippaasti löysiksi, jotta ne saatiin viriteltyä räkin sisään niin, että hyllyt liukuvat juohevasti eivätkä johdot takerru räkin rakenteisiin.

Kasasimme johtokokonaisuuksista sähköteipillä pötköjä, joita sitten taittelimme ja kääntelimme, kunnes ne oli pakotettu kääntymään johtojen oman jännityksen avulla aina samalla lailla niiden liikkuessa räkin sisällä.

Teimme näille johdoille vedonpoiston sekä räkkihyllyn päähän että räkkikehikon sisään, jotta liittimet eivät vahingossakaan pääsisi irtoamaan vastakappaleistaan.

Hurinoiden ja kohinoiden ehkäisy

Kiinnitimme maalenkkien ehkäisemiseksi yhden Lehle P-Splitin räkin sisään. Sen avulla meillä olisi tarvittaessa mahdollisuus erottaa maapotentiaali kaikista vahvistimista ja päättää, millä vahvistimella otettaisiin pääasiallinen kontakti signaalimaahan. Koska Lehle P-Split on passiivinen, eikä näin ollen tarvitse virtaa, se on helppo kytkeä juuri sinne, missä sitä järjestelmässä tarvitaan. Muiden vahvistinten kohdalla maaerotus onnistuisi räkkihyllyllä olevilla Lehlen bokseilla.

Vaikka olimme huomioineet mielestämme kaiken mahdollisen, tällaisessa massiivisessa kokonaisuudessa syntyy aina pieniä häiriöääniä. Ennakoidaksemme tulevaa, sijoitimme mukaan kaksi ISP Decimatoria.

ISP Decimatorien avulla pystyimme vähentämään gain-pedaalien ja vahvistimien etuasteiden kohinaa, ennen kuin se eskaloituisi efektilenkille asti. Lopulta kokonaisuus oli testausta vaille valmis.

Pedaalilaudan signaalitie

Signaali tulee pedaalilautaan joko signaalijohdolla tai Axe FX:n kanssa räkissä asustavan langattoman vastaanottimen kautta.

Ensimmäisenä signaaliketjussa on Fulltonen Clyde Wah, josta signaali jatkaa Sonic Researchin Turbo Tuner -virittimen kautta Musicom Labin MK V true bypass -loopperin sisäänmenoon.

Musicom Labin loopeissa on kytkettynä järjestyksessä seuraavat efektit:

1. Xotic SP Compressor

2. MXR EVH 5150 Overdrive

3. Friedman BE-OD

4. Fulltone Full-Drive 2 Mosfet

5. Vertex Steel String

6. Klon KTR

7. MXR EVH Phase
 90

8. MXR EVH Flanger

9. Fulltone Deja-Vibe

Musicom Labin ulostulosta signaali jatkaa TC Electronicin Ditto X2:n kautta johtoviuhkaa pitkin räkkiin.

Räkin signaalitie

Signaali tulee räkkiin etupaneelissa olevan Neutrikin ”D”-sarjan paneelijakin kautta, josta signaali jatkaa ensimmäisellä räkkihyllyllä sijaitsevaan Morningstar ML5:een.

Ensimmäinen räkkihylly

Morningstar ML5:ää ohjataan MIDI:n avulla pedaalilaudasta käsin. Sen looppeihin on sijoiteltu viimeiset ennen vahvistimia tulevat efektit. Morningstar ML5:n loopeissa ovat seuraavat pedaalit:

1. MXR Analog Chorus

2. ISP Deci-Mate

3. Way Huge Aqua Puss

4. Keeley Katana Mini Boost

5. tyhjä, eli tämä looppi on vielä vapaana tulevia lisäyksiä varten

Signaalin jakaminen

Tähän asti signaalitie on pysynyt samana kaikille vahvistimille, eli kaikkia boardissa ja ensimmäisellä räkkihyllyllä olevia efektejä voidaan käyttää kaikkien vahvistimien kanssa. Nyt signaali kuitenkin jaetaan eri vahvistimille ja vahvistimien etuasteiden jälkeen signaalitie haarautuu, ja kunkin vahvistimen efektilenkissä on vain kyseisen vahvistimen kanssa käytettävät efektit.

Ensimmäisellä räkkihyllyllä ovat Lehle 1@3 SGoS ja Lehle Dual SGoS, joiden avulla signaali on mahdollista jakaa jopa viiteen eri osoitteeseen. Lehlejä voidaan myös etäohjata MIDIllä, joten vahvistimien vaihdon voi helposti ohjelmoida mukaan Musicom Labin presetteihin.

Lehle Dual SGoS:

A out: to Amp D

B out: Lehle 1@3 SGoS

T out: to Axe FX

Lehle 1@3 SGoS:

A out: to Amp A

B out: to Amp B

C out: to Amp C

Kaikki räkin ulkoiset liitännät kuten vahvistimien sisäänmenot, efektilenkkien liitännät sekä MIDI-liitännät tai muut ohjausliittimet on sijoiteltu räkin takana yläreunassa olevaan Neutrikin ”D”-sarjan paneeliin.

Toinen räkkihylly

Vahvistimien efektilenkeissä käytettävät efektit on kytketty Voodoo Labin GCX-räkkimalliseen true by pass -loopperiin ja ne sijaitsevat toisella räkkihyllyllä, jossa niitä ohjataan pedaalilaudasta käsin MIDIn avulla mukaan ketjuun tai pois. Tällä räkkihyllyllä sijaitsee myös Bognerin kanavia vaihtava G-Labin MAC 4.4 -releohjain, joka on myös ohjattavissa pedaalilaudasta käsin.

Koska GCX:n jokaisella loopilla on omat sisään- ja ulostulonsa, tähän yhden unitin räkkisiivuun voidaan kytkeä kaikki vahvistimet kerralla.

Vahvistinkohtaiset efektit GCX:n loopeissa ovat:

Vahvistin A: PRS

1. Boss CE-2W

2. Eventide Timefactor

3. Boss DD-7 Digital Delay

4. Strymon BigSky

Vahvistin  B: Marshall JVM

5. ISP Deci-Mate

6. TC Electronic G-Major #1

Vahvistin  C: Bogner:

7. TC Electronic G-Major #2

GCX:n kahdeksas looppi jäi tyhjäksi. Tätäkin voidaan käyttää tulevaisuudessa, mikäli mukaan halutaan jokin lisäefekti. Vaihtoehtoisesti tätä kautta voidaan myös ohjata releellä esimerkiksi vahvistimen kanavanvaihtoa, kaikua tai muuta normaalisti vahvistimen omalla jalkakytkimellä ohjattavaa toimintoa.

Neljäs vahvistin (D) ja Axe FX

Järjestelmässä mukana olevan Lehle Dual SGoS:in avulla on mahdollista ohjata neljättä vahvistinta sekä kytkeä Axe FX mukaan järjestelmään. Aiemmin järjestelmän puhtaana vahvistimena toiminut Budda oli vaihtunut PRS:n John Mayer J-MOD 100 -vahvistimeen. Jotta saisimme hyödynnettyä myös Buddaa ja sen efektilooppia, kytkimme siihen Axe FX:n suoraan sen takapaneelin liitännöistä.

Nyt presettejä ohjelmoitaessa voidaan valita, käytetäänkö Axea itsenäisesti sen oman päätteen ja monitorikaappien kanssa vaiko "pelkkänä" efektiprosessorina Buddan efektilenkissä.

MIDI

Musicom Labin MK V toimii koko järjestelmän kontrollerina. Järjestelmän jokainen MIDI-laite on asetettu omalle kanavalleen, joten kullekin laitteelle voidaan lähettää kussakin presetissä omat kustomoidut käskyt.

MIDI-ketju on seuraavanlainen:

  • MIDI-ketju alkaa pedaalilaudan Musicom Labin MK V:stä ja kulkee johtoviuhkaa pitkin räkin etupaneelin MIDI-sisäänmenoon.
  • Tästä MIDI -ketju kytketään räkin sisällä Voodoo Labin GCX:lle.
  • Voodoo Lab GCX syöttää MIDI-informaation lisäksi phantom-virtaa MIDI Solutionsin T8:lle
  • MIDI Solutions T8 toii MIDI-splitterinä ja jakaa MIDI-signaalin molemmille räkkihyllyille, kummallekin G-Majorille, Bognerin kanavanvaihtoa ohjaavalle G-Labille, Marshallin JVM -nupille sekä Axe FX:lle, kullekin omasta ulostulostaan. Näin saimme pidettyä jokaisen laitteen MIDI-ketjun mahdollisimman lyhyenä.

Kaikki laitteet vastaanottavat PC- eli program change -käskyjä, jotka ohjelmoimme mukaan Musicom Labin presetteihin ja jotka lähetetään samalla kun presetti aktivoidaan.

Nopeaa ja helppoa testausta varten Morningstar ML5:n loopeissa olevia efektejä sekä vahvistinten efektilenkeissä olevia efektejä voidaan kytkeä päälle ja pois myös “livenä”, etupaneelista napsutellen, ilman esiohjelmointia. Myös Lehlen reitittimissä on pienet painonapit, joilla halutut vahvistimet saadaan aktivoitua ilman MIDI-ohjelmointia.

Halusimme järjestelmässä olevien laitteiden ohjauksen olevan helppoa, joten hyödynsimme Musicom Labin Instant Access -toimintoja: yhtä nappia painamalla pääsee erilaisiin Instant Access -tiloihin, joissa presettien sijaan Musicom Labin jalkakytkimillä voikin ohjata joko boardissa olevia pedaaleita, räkkihyllyllä olevia efektejä tai vaihtoehtoisesti GCX:n toimintoja. Tämä on omiaan esimerkiksi bändin kanssa jammaillessa, kun jokaista soundia ei välttämättä ole esiohjelmoitu valmiiksi.

Presettien ohjelmointi

Vaikka järjestelmä vaikuttaa monimutkaiselta, sen ohjelmoiminen on hyvin loogista ja suoraviivaista, kunhan ohjelmoinnin opettelee tekemään aina samalla tavalla.

Ensin valitaan mille vahvistimelle tai vahvistimille signaali halutaan ohjata. Tätä varten olimme esiohjelmoineet kaikki mahdolliset vahvistinyhdistelmät räkissä olevien Lehlen vaihtajien muistiin, eli haluttu yhdistelmä saatiin lähettämällä PC-käsky oikealla numerolla. Molemmat Lehlet on ohjelmoitu samalle kanavalle, joten ne toimivat synkronoidusti eikä niille tarvitse lähettää erillisiä käskyjä.

Seuraavaksi valitaan vahvistimen kanava tai muistipaikka. Tämä tehdään lähettämällä MIDI-käsky joko suoraan vahvistimelle (Marshall JVM ja Axe FX) tai Bognerin tapauksessa sitä ohjaavalle G-Lab MAC 4.4. -relevaihtajalle.

Tämän jälkeen valitaan mukana olevat efektit Musicom Labin Instant Access -painikkeilla: ensin boardissa olevat efektit, sitten räkissä Morningstarin loopeissa olevat efektit ja lopuksi GCX:n loopeissa olevat vahvistimien efektilenkkien efektit.

Kun tämä on tehty, lopuksi etsitään MIDI-efekteihin halutut soundit ja niiden muistipaikat, jotka tallennetaan osaksi presettiä.

Luovutus

Luovutusta varten otimme mukaamme piuhaa jos jonkinlaista sekä repullisen Lehlen P-Splittejä. Olimme varmoja, että emme tule saamaan kokonaisuutta soimaan hiljaisesti ensimmäisellä yrittämällä ja, että meidän pitäisi jäljittää hurinoiden lähteitä vielä paikan päällä.

Niitä ei kuitenkaan tarvittu, sillä itse asennus sujui lopulta paremmin kuin olisimme koskaan uskaltaneet toivoa. Järjestelmä toimi samoin tein, ja kun saimme peruspalikat kohdilleen ja kaiken kytkettyä, annoimme asiakkaan soitella räkillä hetken aikaa.

Hän laati meille toivomuslistan, ja teimme muutokset ja lisäohjelmoinnit samoin tein paikan päällä, sillä kokonaisuutta ei kannattanut enää alkaa purkaa päämajallemme kuljetusta varten.

Järjestelmästä tuli lopulta myös yllättävän laajenemiskykyinen: viidennen vahvistimen lisäämisestä on jo varovaisesti haaveiltu eikä se olekaan enää kuin yhden lisäsplitterin ja muutaman johdon uudelleenreitittämisen päässä. Myös MIDI-ulostuloja jäi reilusti vapaaksi uusien laitteiden ohjaamista varten.

Kun kolme vahvistinta efekteineen soi huoneessa yhtä aikaa, pystyyn nousseet ihokarvat olivat varma merkki siitä, että olimme onnistuneet. Vaikka pedaalilautojen tekeminen on mielekästä puuhaa, tällaisen ”unelmarigin” kasaamisessa on oma viehätyksensä. Olisiko tämä luonteva alku Custom Racksille?

24.3.2020 Eetu Lehtinen ja Kimmo Aroluoma

Eetu Lehtinen on Custom Boardsin pedaalilautateknikko ja armoitettu käsityöläinen, joka vastaa lautojemme johdottamisesta. Vapaa-ajallaan Eetu soittaa bassoa bändeissä Demonic Death Judge, ssSHEENSss ja Burweed.

Kimmo Aroluoma on Custom Boardsin omistaja ja pitkän linjan kitarateknikko, joka on keikkaillut vuosien saatossa mm. HIMin, Amorphiksen, Michael Monroen, Ismo Alangon, Von Hertzen Brothersin ja The Rasmuksen kanssa. Nykyään hän suunnittelee pedaalilautoja ja pyörittää omaa putiikkiansa Helsingissä.

*****

Jos et haluakaan syystä tai toisesta viedä itse pedaalilautaprojektiasi loppuun asti, autamme sinua mielellämme.

ALOITA PEDAALILAUTAPROJEKTISI AMMATTILAISEN AVULLA.


Täytä suunnittelulomake



Toimitukset Suomeen

Lähetys saman päivän aikana