lisätty Kassa

Johtoviuhka – Miten kasataan johtoviuhka pedaalilaudalta vahvistimelle

Pedaalilaudan signaalin ja sähköjen vieminen laudalta vahvistimelle on osoittautunut monelle muusikolle ongelmalliseksi, joten olemme kehittäneet tähän tarpeeseen Custom Boards -johtoviuhkan. Siitä on muodostunut yksi suosituimmista palveluistamme, sillä johtoviuhkasta on monenlaista hyötyä keikkailevalle muusikolle:

  • Pedaalilaudan nopea kytkeminen ja purkaminen.
  • Pystyt viemään kitarasignaalin, mahdollisen efektilenkin johdot, vahvistimen releohjauksen, MIDI-ohjauksen ja virransyötön yhdessä nipussa laudalta vahvistimelle.
  • Kaikki johdot kulkevat kaapelisukan sisällä, jolloin ne eivät vahingoitu, vaikka niiden yli ajettaisiin painavalla kuljetuslaatikolla.

Valmistamme esimerkkitapauksena kuuden metrin mittaisen johtoviuhkan, jolla signaali, pedaalilaudan sähköt ja mahdolliset vahvistimen ohjausjohdot viedään lavan edestä vahvistimelle. 

Käytämme johtoviuhkan tekemiseen parhaiten tähän käyttöön sopivia materiaaleja, eivätkä ne aiheuta minkäännäköistä häiriötä toisiinsa johtoviuhkan sisällä, vaikka moni niin erheellisesti luulee.

Tarvitset kuuden metrin viuhkaan:

– kuusi metriä signaalijohtoa

– seitsemän metriä verkkovirtajohtoa ja

– viisi metriä kaapelisukkaa.

Tarvitset siis viuhkan varsinaiseen pituuteen nähden metrin enemmän virtajohtoa ja metrin vähemmän kaapelisukkaa.

Sama periaate pätee pidempiin johtoviuhkoihin. Johdoille tarvitaan ”löysää” sekä pedaalilaudan päässä että vahvistimen päässä, sillä verkkovirtajohdon tulee ulottua varmasti maahan asti. Jos soitat full-stackillä, voi verkkojohto olla jopa puolitoista metriä signaalijohtoa pidempi. Jos tuntuu, että se on liian pitkä, siitä voi helposti leikata osan pois. Pituutta ei voi lisätä viuhkan sisään purkamatta sitä täysin.

Johtoviuhkan leikkaus ja valmistelu

  • Ota mittanauha, mittaa sillä pöytään metri ja merkitse se pöytään värillisellä teipillä.
  • Mittaa ja leikkaa kuusi metriä kaikkia vahvistimelle meneviä johtoja, kuten signaalijohtoa, vahvistimen ohjausjohtoa tai efektilenkkiin liitettäviä johtoja.
  • Mittaa ja leikkaa seitsemän metriä verkkovirtajohtoa.

Jos käytät pedaalilaudassasi Cioksin vanhempia virtalähteitä, tarvitset viuhkaasi apilaliittimellä (IEC C5) varustetun verkkojohdon, sillä apilaliitintä ei ole saatavilla erillisenä tarvikeosana.

Jos käytät pedaalilaudassasi Voodoo Lab Pedal Power X4 tai Cioks 4 Adapter Kit virtalähteitä voit tilata johtoviuhkaasi varten pidemmän maadoittamattoman virtajohdon, sillä tämän virtalähteiden käyttämää IEC C7, eli partakoneliitintä ei ole saatavilla erillisenä tarvikeosana.

Jos tarjoamamme valmisjohto on liian pitkä viuhkaasi, voit leikata sitä pois tarpeen mukaan Schuko-liittimen päästä, pujottaa johdon kaapelisukan sisään ja kiinnittää aivan lopuksi siihen erillisenä myytävän Schuko-liittimen tämän oppaan ohjeiden mukaisesti.

  • Mittaa ja leikkaa viisi metriä kaapelisukkaa. Käsittele kaapelisukan molemmat päät heti tupakansytyttimellä, etteivät ne pääse purkautumaan.
  • Ota kiinni johtoviuhkaan tarkoitettujen johtojen päistä ja teippaa ne boardiin tulevasta päästä yhteen sähköteipillä niin, ettei johtonippuun jää teräviä kulmia, jotka voivat repiä kaapelisukkaa rikki.

  • Suorista johdot koko matkalta ja katso, etteivät ne ole solmussa tai kiertyneinä useampaan kertaan toistensa ympärille.
  • Pujota johtonippu kaapelisukan sisään. Etene vain vähän kerrallaan ja suorista aina turvonnut sukka johtonipun myötäiseksi, jotta se ei jumiudu. Hätäilyllä on karvas loppu, joten tee tämä osio rauhassa.

Kun olet saanut johtonipun ulos kaapelisukan toisesta päästä, suoristele vielä sukasta kaikki mutkat pois ja kääri koko hoito siististi rullalle odottamaan seuraavaa vaihetta.

Voit käyttää lenkin sitomiseen myöhemmin viuhkaan kiinnitettävää Custom Boards Safety Strap -lenkkiä. Jätä molempiin päihin yhtä paljon vapaata johtoa, jotta liittimien kanssa työskentely on vaivatonta.

Johtojen kolvaaminen

Suositeltu juotinaseman lämpötila on 350 astetta. Jos olet vielä epävarma kolvaustaidoistasi, voi lämpötila olla 300 astetta, ja vastaavasti kokeneemmat kolvaajat voivat käyttää kuumempaa kolvia.



Huolehdi ilman vaihtumisesta työtilassasi, sillä tinassa olevan lyijyn hengittäminen käy terveyden päälle. Hyvä keino on käyttää pöytätuuletinta, joka puhaltaa hieman sivuun ja sekoittaa ilmaa niin, ettei puhallus osu suoraan juottamiisi pintoihin.

Juottamisen perusoppi on se, että liittimiä ja johtoa ei juoteta yhteen vaan niiden esitinatut pinnat yhdistetään toisiinsa. Tämän ymmärtäminen on tärkeää johtoja kolvatessa. Optimitilanteessa kolvin kärki ei osu tinaan, vaan se lämmittää komponentin niin kuumaksi, että tina sulaa siihen. Tämä on käytännössä vaikeaa, sillä kuumentunut kupari sulattaa helposti johtojen muovieristeet.

Toinen tärkeä asia on pitää juuri juotetut pinnat täysin paikoillaan, kunnes tina on täysin jäähtynyt. Kuumiin pintoihin ei saa puhaltaa jouduttakseen jäähtymistä. Pintoja ei kannata myöskään kuumentaa liian pitkään, vaan jos juotos ei ota onnistuakseen, pidä pieni tauko ja anna pintojen jäähtyä ennen uutta yritystä. Liika kuumeneminen voi sulattaa johdon eristeitä ja aiheuttaa oikosulkuja ja mahdollisesti muita ongelmia jatkossa.

Muista, että kolvin kärki on kuuma pitkään vielä juottoaseman sammutettuasi, joten ole huolellinen sen kanssa.

Käytämme johtoviuhkassa ja kitarajohdossa aina Neutrikin liittimiä. Vahvistimen päähän laitamme suorat liittimet ja pedaalilaudan päähän sopivat yleensä paremmin kulmaliittimet.

Päätä, kumman viuhkan pään juotat ensin. Tällä tavoin vältyt siltä, että huomaat vahingossa juottaneesi plugin piuhan väärään päähän.

  • Pujota Neutrikin plugin pussista löytyvä musta muovitulppa piuhaan.
  • Valmistele kuorintaleikkureilla tai vahvemmilla kuorintapihdeillä johtojen päät. Työkalun valinta riippuu omista tottumuksistasi ja mistä materiaalista työn alla olevat johdot on tehty.

  • Neutrikin suorissa plugeissa johtoa tulee kuoria noin sentti. 
  • Neutrikin kulmaliittimeen tulevassa johdossa kuoritaan johtoa noin 2–3 sentin matkalta.
  • Kääri signaalijohtoa ympäröivä kuparipunos yhteen ja kierrä se palmikolle.
  • Poista punoksen alta paljastuva musta hiilikuituinen kapasitanssisuoja johdon eristeen ympäriltä. Se lähtee joko kynnellä tai varovasti veitsellä tai kuorintapihdeillä leikaten.
  • Esitinaa aluksi kaikkien kuorittujen johtojen kuparipäät nopeasti ja päättäväisesti. Juottimen kärjen tulisi vain käväistä johdon pinnalla. Kuumennuksen pitäisi toimia seuraavasti: kuumenna johdon kuparia ensin kaksi sekuntia ja lisää tina, jonka pitäisi sulaa välittömästi kiinni johtimiin, minkä jälkeen ota kolvi pois ja anna juotoksen jäähtyä liikuttamatta johtoa.
  • Aseta plugit johonkin vanhaan pedaaliin tai DI-boksiin, jossa ne pysyvät paikoillaan eivätkä liiku operaation aikana. Jos juotat useamman liittimen kerralla, hyvä lisäapu voisi olla käytöstä poistunut yhden räkkiunitin kokoinen patch bay tai muu laite, jossa on paljon naarasliittimiä urosplugeja varten.
  • Tämän vaiheen jälkeen on hyvä tehdä lopullisen juotoksen mallisovitus kuivaharjoitteluna. Taita piuhan tinatut päät siten kuin ne ovat menossa oikeisiin juotoskorvakkeisiin. Suunnittele missä järjestyksessä aiot juottaa liitokset. 

  • Leikkaa maajohtimen päästä sen verran poikki että sen on fyysisesti mahdotonta saada kontaktia kuumaan johtimeen ja aiheuttaa oikosulkua. 

  • Jos olet kuorinut ja kolvannut kuuman johtimen liian pitkäksi, nyt on myös oikea hetki katkaista se sopivan mittaiseksi ja varmistaa että se menee juotoskorvakkeeseensa sujuvasti.
  • Esitinaa liittimet. Jos mahdollista, kuumenna liitintä siltä puolelta, johon et syötä tinaa. Tässäkin on hyvä ensin kuumentaa liitintä noin kolme sekuntia ennen tinan syöttöä. Tinan pitäisi sulaa kiinni heti, kun se osuu liittimeen.
  • Yhdistä johto ja liitin liittämällä niiden esitinatut pinnat toisiinsa. Älä kiinnitä liittimien kuoria, vaan tee kaikki työvaiheet yksi kerrallaan ja kolvaa kaikki johdot ennen kuin alat tekemään muuta.
  • Yleensä hyvä tapa on ensin juottaa kuuma johdin kiinni keskelle, odottaa että se jäähtyy ja sitten ohjata johdon avulla maajohdin omalle paikalleen ja kolvata se kiinni. Mikäli olet tehnyt kuivaharjoittelun etukäteen, pitäisi sen osua juuri oikealle kohdalle kun taitat johtoa alaspäin. Näin sinun ei tarvitse työntää sormiasi juotospaikan lähelle etkä polta näppejäsi.

Tee seuraavaksi samat vaiheet johtoviuhkan ja signaalijohdon toisiin päihin. Tässä on vastaava prosessi kulmaliittimen juottamiseen.


  • Kytke juotosasema pois päältä ja laita juotin telineeseensä.
  • Kiristä paikoilleen johtoihin aiemmin pujotettu muovi, joka viimeistelee Neutrik-liittimen vedonpoiston. Se ruuvataan paikoilleen harmaalla Neutrik-työkalulla, joka on välttämätön, jos teet enemmän johtoja. Muuten suosittelen käyttämään ohuita hansikkaita, joilla saat tarpeeksi vääntöä Neutrikin liittimeen.

Verkkojohdon liittimien kasaus

Verkkovirtaan kytkettävien liittimien liitokset tehdään pääteholkeilla, jotka puristetaan kiinni Custom Boardsin pääteholkkipihdeillä.


Työkalun mukana tulee valikoima erikokoisia holkkeja, jotka riittävät hyvin pedaalilautasi tarpeisiin.

Pedaalilaudan virroittamiseen käytettävät liittimet:

Verkkojohto kytketään seinäpistokkeeseen Schuko-liittimellä (CEE 7/7).

– Virtalähteen liitäntä tapahtuu joko kojeliittimellä (tyyppi IEC C13, Voodoo Lab ja T-rex).

– Tai IEC C5 apilaliittimellä (Cioks). Tätä liitintä ei ole saatavissa tarvikeosana. Jos käytät pedaalilaudassasi Cioksin virtalähdettä, tarvitset viuhkaasi apilaliittimellä varustetun verkkojohdon.

– Kolmas vaihtoehto on IEC C7, eli partakoneliitin, jota ei myöskään saa tarvikeosana. Jos käytät pedaalilaudassasi T-Rex FuelTank Junior tai Voodoo Lab Pedal Power X4 virtalähteitä voit tilata johtoviuhkaasi varten pidemmän maadoittamattoman virtajohdon.

Käytämme Custom Boardsilla verkkokaapelin kuorimiseen kuorintapihtejä.


Tässä toimenpiteessä tarvitaan työkalua, joka soveltuu paksumman ja muovisemman verkkojohdon kuorimiseen.

Tee yksi liitin kerrallaan ja siirry sitten viuhkan toiseen päähän. Varmista vielä kerran, että teet Schuko-liitimen vahvistimen päähän ja kojeliittimen pedaalilaudan päähän.

Verkkojohdossa kulkee kolme johdinta, joilla on kaikilla eri rooli.

  • Keltavihreä (⏚ =ground) tulee ylhäältä päin katsottuna keskelle.
  • Ruskea vasemmalle (L=live).
  • Sininen (N=neutral) oikealle.

Tärkeintä on, että keltavihreä johto tulee aina verkkoliittimen keskelle. Seinästä tulevan vaihtojännitteen polariteetti kääntyy aina kun käännät liittimen toisin päin seinässä, joten ruskea ja sininen voivat olla teoriassa miten päin vain liittimien sisällä, kunhan johdot ovat tukevasti kiinni liittimissä.

Jos sinulla on pienintäkään epävarmuutta verkkoliitäntöjen tekemisessä, ota meihin yhteyttä niin voimme tehdä sähköliitännät puolestasi!

  • Pujota verkkoliittimen muovinen kanta johtoon.
  • Kuori johdosta (musta) ulompi suoja neljän sentin matkalta ja johtojen sisäeristeet (ruskea, sininen ja keltavihreä) yhden sentin eli holkin pituuden matkalta. Tarkista silmämääräisesti, ettei yhdessäkään eristeessä ole halkeamaa tai minkäänlaista leikkausjälkeä.
  • Suorista johtojen kuparisäikeet siisteiksi, suoriksi kimpuiksi. Älä kuitenkaan kääri niitä palmikolle kuten signaalijohtoa ympäröivien säikeiden tapauksessa.
  • Pujota pääteholkit (halkaisija 0,75 mm) paikoilleen johtoihin. Holkin ulkopuolelle ei saa jäädä irrallisia kuparisäikeitä, vaan ne on saatava holkin sisään. Ole tässä erityisen huolellinen.
  • Purista pääteholkit kiinni johtoon pihtien 0,75 mm leveällä osalla.

  • Kokeile sormella vetäen, että holkit ovat varmasti kireällä kuparisäikeiden ympärillä.
  • Avaa liittimen terminaalien ruuvit ja laita johdot omille paikoilleen seuraavasti:

IEC- eli Euro-liitin

Keltavihreä (⏚ =ground) tulee ylhäältä päin katsottuna keskelle, ruskea vasemmalle (L=live) ja sininen (N=neutral) oikealle.

  • Kiristä terminaalien ruuvit ja varmista vetämällä, että ne ovat pitävästi kiinni ja että holkit johtoineen pysyvät tukevasti paikoillaan.

Aseta johto liittimen sisälle niin, ettei yksikään johdoista pingotu kireälle vaan että ne ovat kaikki luontevalla kaarella ja kaaren paine työntää johdon päitä liitosta kohti. Jätä kelta-vihreäraitainen johto niin pitkäksi, että se irtoaa viimeisenä mikäli johdon vedonpoisto sattuu luistamaan.


  • Laita johtoon pujotettu muovinen kanta omalle paikalleen liittimeen ja ruuvaa vedonpoistosilta tukevasti paikoilleen.
  • Kiinnitä liittimen kansi ruuvilla ja varmista, ettei yksikään johdoista ole lähellä ruuvin naarasosan kierteitä.
  • Vedä kaksi kierrosta sähköteippiä siististi kojeliittimen pään ympärille siten, että virtalähteeseen asetettuna teipin tuoma lisäpaksuus antaa ekstrapitoa liitokselle.

Neutrik PowerCON-liittimen kasaus virtalähteen verkkojohtoon

Schuko-liitin

Samat ohjeet sopivat Schuko- ja kojeliittimien tekemiseen, sillä ne ovat mekaniikaltaan hyvin samanlaisia.


Johtoviuhkan kiinnittäminen pedaalilautaan

Se, missä vaiheessa vahvistimelle kulkeva johtoviuhka kiinnitetään pedaalilautaan, riippuu paljolti siitä, ovatko laudan ulostulojen liittimet ja vahvistinta ohjaavien johtojen liittimet vielä näkyvillä, kun kaikki pedaalit on kiinnitetty lautaan.

Oletamme näissä ohjeissa, että liittimiin pääsee vielä käsiksi pedaaleja suuremmin irrottelematta, joten asennamme johtoviuhkan tässä vaiheessa projektia.

Johtoviuhka viimeistelee laudan, etenkin kun se asennetaan viimeisenä, jolloin voit tarvittaessa ottaa sen pois tai modifioida sen kokoonpanoa ilman, että sinun tarvitsee koskea pedaalilaudan välijohtoihin.

Mieti kummalla puolella lavaa tulet seisomaan. Jos seisot rumpalista katsoen vasemmalla puolella, sijaintisi on Stage Left ja haluat, että johtoviuhkasi tulee ulos pedaalilaudan vasemmalta puolelta.

Pedaalilaudan puoleinen pää

  • Rullaa aluksi kaapelisukkaa riittävästi pois laudan päästä, jotta saat viuhkan johdot reititettyä siististi laudan rakenteisiin.
  • Tee suurpiirteinen luonnostelma siitä, miten johtoviuhkan eri johdot asettuisivat pedaalilaudan alle tai päälle riippuen pedaalilaudan mallista ja kokoonpanosta.
  • Kiinnitä ja varmista johtoviuhkan signaalijohdot, ja mahdolliset MIDI- ja vahvistinohjauskaapelit oikeisiin paikkoihin. Johtoviuhkan eri johtojen kanssa käytetään samoja Safety Clips -kiinnikkeitä kuin välijohtojenkin kanssa.
  • Kun viuhkan johdot ovat kiinni laudassa, rullaa suojasukkaa pedaalilautaan päin niin, että sen pää asettuu muutaman sentin verran pedaalilaudan sisäpuolelle.

Kutistesukka vai sähköteippi?

Emme käytä kutistesukkaa johtoviuhkojemme viimeistelyssä, sillä jos viuhkan asemointia joudutaan muokkaamaan jommassakummassa päässä, se pitäisi leikata pois. Käytämme korkealaatuista, hieman vulkanoivaa 3M:n mustaa sähköteippiä, jonka saa hienosti kiristettyä johtoviuhkan ympärille, ja kun sen pään leikkaa saksilla, kokonaisuudesta tulee erittäin siisti. Lisäksi sen irrottaminen ja uudelleen paikoilleen laittaminen on äärimmäisen helppoa.

  • Teippaa johtoviuhkan kaapelisukan pää kiinni johtonippuun sähköteipillä muutaman sentin matkalta.
  • Viuhkassa on reilusti momenttia, eli on ensiarvoisen tärkeää asetella se niin, että se pysyy luontevasti paikoillaan.
  • Yleensä klipsien oma liimapinta asettuu lopulliseen vahvuuteensa vuorokauden aikana. Voit tarvittaessa vahvistaa klipsien kiinnitystä tipalla pikaliimaa.
  • Leikkaa lopuksi ylimääräiset nippusiteet pois aivan niiden tyvestä niin, ettei niihin jää teräviä kulmia.

Johtoviuhkan kiinnittäminen kiinteästi pedaalilautaan Safety Anchor-setillä

  • Kun viuhkan johdot ovat kiinni laudassa omilla paikoillaan, mallaa johtoviuhka pedaalilaudan pohjaa vasten siten, että suojasukan pedaalilaudan pää tulee noin viisi senttiä laudan alle. 

  • Kiinnitä lautaan kolme Safety Anchoria vieri viereen ja pujota niihin valmiiksi nippusiteet. 

  • Teippaa johtoviuhkan pää sähköteipillä siltä matkalta minkä se kulkee ankkurien ohi. 

  • Kiinnitä viuhka nippusiteillä paikoilleen. 


Jos viuhka on paksu, saman kiinnityksen voi tehdä leikkaamalla mustasta 3M Dual Lock -teipistä kolmen klipsin kokoiset palat ja liimata ne klipsien pohjaan. Näin liimapinta tuskin antaa periksi, sillä 3 M Dual Lockin liima on huomattavasti johtoklipsien liimapintaa vahvempaa.

Liima ottaa aikansa kunnes se saavuttaa lopullisen pitonsa, joten voi olla hyvä idea käyttää esim. pedaalilaudan mukana tulleita nippusiteitä tai jonkinlaista puristinta varmistamaan kiinnitys pedaalilaudan runkoon siksi aikaa kun Safety Anchor-setin ankkureiden tai 3M Dual Lock -teipin liima kuivuu. Yleensä tähän riittää vuorokausi. Jos tuntuu, etteivät ylimääräiset nippusiteet haittaa pedaalilaudan käyttöä ja esteettistä silmääsi, voi ne myös jättää kiinni pysyvästi.

Johtoviuhkan kiinnittäminen vahvistimen ja kaiutinkaapin kahvaan

Viimeistele seuraavaksi viuhkan vahvistimelle menevä pää. Mallinna kaapelisukan pää siten, että virtajohto ulottuu reilusti maahan asti käyttämältäsi vahvistimelta ja muutkin johdot ulottuvat vaivattomasti ja vahvistimen liittimiä rasittamatta paikoilleen.

Kaapelisukka kannattaa jättää hieman löysäksi, jotta viuhkan käsittely keikalla on helpompaa. Se myös suojaa johtoa paremmin, kun se on hieman löysällä, jolloin sen päälle kohdistuva rasitus vierittää sukkaa johtoviuhkan päällä eikä koko paine kohdistu johtojen päälle.

  • Teippaa kaapelisukan pää sähköteipillä samoin kuin pedaalilaudan päässä.
  • Varmista liitos nippusiteellä.
  • Leikkaa lopuksi ylijäävä nippusiteen pätkä pois sen tyvestä niin, ettei siihen jää terävää kulmaa.

Custom Boardsin Safety Strapin mukana tulee yksi ylimääräinen nippuside siltä varalta, että ensimmäinen kokeilu ei onnistu tai vahvistimesi kokoonpano eli käytännössä korkeus muuttuu.

Johtoviuhkan liittimien värikoodaaminen

Johtoviuhkan johdot on hyvä merkitä fluoripintaisen Pro Gaff -teipin eri väreillä.

Voit tehdä esimerkiksi seuraavasti:

  • Merkkaa yhden plugin pää teipillä, etsi vastapari ja mittaa se, jonka jälkeen merkitse se samalla värillä. Toista tämä jokaisen liittimen kohdalla käyttäen eri värejä. Piuhat voi tässä vaiheessa erotella myös merkitsemällä ne tussilla niihin kiinnitettyihin teippeihin.

Merkitse eri väreillä johtojen molemmat päät vastaamaan toisiaan. Värejä on viittä erilaista, mutta niitä yhdistelemällä saat lisää vaihtoehtoja. 

Suosittuja käyttämiämme tekstilyhenteitä ovat:

GTR – Guitar, kitarajohto

AMP – Amplifier, vahvistimen inputtiin menevä johto 

FS – Footswitch vahvistimen kanavanvaihdon johto

IP – Input, pedaalilaudan sisäänmeno 

OP – Output, pedaalilaudan ulostulo 

S – Send, efektilenkin lähtö 

R – Return, efektilenkin paluu 

SPK – Speaker, kaiuttimen johto

WRL – Wireless, langattoman vastaanottimelta tuleva johto



Samaa analogiaa voidaan jatkaa loputtomiin. Voit myös merkitä efektien kriittiset liitännät nuolilla ylös tai alas, jotta näet, onko signaali menossa sisään vai ulos. Olennaista on, että kullekin värille löytyy vastine myös toisesta päässä ja että merkinnät ovat selkeitä. 

*****

Jos et haluakaan syystä tai toisesta viedä itse pedaalilautaprojektiasi loppuun asti, voimme viimeistellä pedaalilaudan puolestasi niillä tarvikkeilla, jotka olet meiltä hankkinut. Ne eivät siis missään tapauksessa mene hukkaan.

ALOITA PEDAALILAUTAPROJEKTISI AMMATTILAISEN AVULLA.

Täytä suunnittelulomake

Toimitukset Suomeen

Lähetys saman päivän aikana