lisätty kassalle

Custom Boardsin tarina

Kohtasin vuosina 2004-2009 kiertueteknikon työssäni lukuisia tilanteita, joissa puolihuolimattomasti tehdyt pedaalilaudat aiheuttivat ongelmia soittajille – keikat myöhästyivät ja jopa pahimmillaan keskeytyivät teknisten ongelmien vuoksi.

Vaikka jotkut panostavat laadukkaisiin soittimiin ja vahvistimiin, efektipedaalien integrointi tuntuu jäävän liian pienelle huomiolle. Tarve niiden käytölle on kuitenkin selkeä: efektit ovat monelle soittajalle inspiraation lähde ja keino ilmaista itseään.

Halusin auttaa soittajia tämän ongelman ratkaisemisessa, joten aloin perehtyä asiaan toden teolla – osin pakonkin edessä.

VUONNA 2010 olin tehnyt kiertueteknikon töitä jo useamman vuoden ja ollut kehittämässä laitteistoja muun muassa The Rasmukselle, HIMille ja Amorphikselle.

Michael Monroe teki paluutaan sooloartistina uuden bändinsä kanssa. Lähtökohdat olivat haastavat. Muusikot asuivat eri maissa ja soittivat muissakin bändeissä, minkä seurauksena he saattoivat tulla Suomeen irtopedaalien ja hätäisesti pakattujen sykkyräisten johtojen kera.

Yhtyeeseen juuri palkattuna kitarateknikkona minusta tuntui äärimmäisen kuumottavalta ajatukselta seistä lavan sivussa arvaillen, mikä kovaa rokkaavien soittajien piuhoista tai pedaaleista hajoaisi seuraavaksi.

Auttaakseni itseäni ja heitä sovin bändin managerin kanssa, että teen muusikoille varmatoimiset pedaalilaudat, joilla keikat saataisiin soitettua kunnialla ja joiden kanssa olisi helppo matkustaa.

Perustin näkemykseni siihen, mitä olin nähnyt ulkomaisten eturivin bändien keikkalavojen takana. Backline Rentalin työpisteessäni kiinnitin efektit lautaan laadukkaimmalla tarranauhalla mitä tiesin, otin pedaalilaudan johdotuksessa mallia huoltamieni laatuvahvistimien suunnittelusta, asensin lautoihin ammattimaiset virtalähteet ja viimeistelin pedaalilaudat johtoviuhkalla, joka vei signaalin tyylikkäästi vahvistimelle samassa nipussa virransyötön kanssa.

ENSIMMÄISEN KIERTUEEN JÄLKEEN tulokset olivat erinomaisia. Saimme keikkapaikkojen tekniikan väeltä kehuja säntillisestä toiminnasta, sillä suoriuduimme keikan valmisteluista ennätysajassa ja keikan loputtua saimme laitteistomme pois lavalta salamannopeasti. Kitaristien soundi parani, ja ennen kaikkea ongelmat keikoilla loppuivat kuin seinään. Oli helpottavaa tehdä töitä, kun tiesin, että jokainen johto ja liitos oli alusta loppuun omien kätteni työtä.

Suunnittelin pedaalilaudat vastaavanlaisella konseptilla Daniel Lioneyen jenkkikiertueelle, Von Hertzen Brothersin Euroopan-kiertueille ja Sielun Veljien paluukiertueelle vuoden 2011 lopussa.

Näiden kokemusten myötä tajusin, että olin tullut kehittäneeksi oman tapani tehdä pedaalilautoja. Tiesin, että tässä oli jotain sellaista, josta moni muusikko voisi hyötyä, sillä näin keikkalavoilla edelleen irtonaisia pedaaleja, sykkyräisiä johtoja ja muovikasseja.

CUSTOM SOUNDS oli ollut jo pitkään itselleni Helsingin mieluisin soitinkauppa, sillä se oli profiloitunut täysin eri lailla kuin muut pääkaupunkiseudun liikkeet.

Minulle tarjoutui mahdollisuus työskennellä kaupalla keikkojen välissä. Kun kaupan omistaja ja nykyinen Mad Professorin toimitusjohtaja Harri Koski näki innostukseni, hän tarjoutui myymään koko liiketoimintansa minulle.

Minulla oli jo runsaasti tietoa liittimistä, johdoista ja muista tarvikkeista, ja kun liikkeen maahantuonnista löytyi pedaalilautoja, virtalähteitä ja signaalin reitittimiä, alkoivat tarvittavat osaset pedaalilautojen rakennukseen olla kasassa. Keikkalavoilta Kruununhakaan siirtyminen tuntui kohdallani parhaalta mahdolliselta idealta.

Lopetin aktiivisen kiertämisen, ostin liiketoiminnan yhdessä kumppanini Jani Marjoniemen kanssa ja muutin asumaan samaan kortteliin. Jatkoin nyt kiertueilla omaksumani sapluunan kehittämistä kantakaupungissa. Halusin, että laadukas järjestelmä ei olisi vain ammattilaisen etuoikeus vaan että toimintavarmat pedaalilaudat olisivat kaikkien muusikoiden ulottuvilla. Kaupan pyörittäminen ja pedaalilautojen suunnittelu yhtä aikaa osoittautui kuitenkin haastavammaksi kuin olin ajatellut.

TEIN JOHDOTUKSIA ja kiinnityksiä kauppamme lattialla ja takaosassa sen aukioloaikoina. Välillä palvelin asiakkaita, mutta tilaisuuden tullen kiiruhdin aina työpöytäni ääreen, missä kolvi odotti kuumana.

Tein syksyllä 2012 muutamia pedaalilautoja muusikoille, kuten Euge Valovirta, Ben Varon ja Varre Vartiainen, mutta koin, että konseptini oli vielä kesken. Vaikka tekninen puoli oli kunnossa, halusin vakioida toimitusajan ja hinnan niin, että pystyisin sanomaan muusikolle jo suunnitteluvaiheessa, mitä pedaalilauta tarkalleen kustantaisi ja milloin se olisi valmis. Ja mikä haastavinta, minun tuli kertoa ihmisille selkeämmin, mistä tässä kaikessa oli oikein kyse.

Tapasin samassa korttelissa työhuonettaan pitäneen naisen, josta tuli puolisoni ja myös markkinointikonsulttimme. Hänen avullaan pystyin myöhemmin kehittämään ideaani niin, että muusikot ymmärsivät lopultakin pedaalilautojen hyödyt ja sen, mistä palvelussani oli kyse. Jatkoin boardien rakentamista, mutta lähdin kesäksi taas kiertueteknikon työhön, inspiroiduin ja hain uusia ideoita kunnes koin, että olin valmis jatkamaan pedaalilautojen tekemistä organisoidummin.

Syksyllä 2013 aloin kehitellä ideaa Jimi Hendrixin pedaaleihin perustuvasta Fillmore 1970 -laudasta, jonka avulla pystyisin esittelemään koko ideani selkeämmin videosarjan ja artikkeleiden avulla. Vaikka tätä lautaa ei ollut koskaan tarkoituskaan myydä, pystyin sen avulla myös avaamaan hinnoitteluamme ja sitä, mitä kaikkea pedaalilauta voisi sisältää.

Tiesin koko ajan, että pedaalilautoja pitäisi pystyä tekemään nopeammin ja että tarvitsin kipeästi oman tilan ja jonkun auttamaan minua pedaalilautojen kasaamisessa. Ihmeellistä kyllä, nämä ongelmat tuntuivat ratkeavan kuin itsestään.

UUDEN TUKIKOHTANI vieressä työskennellyt fysioterapeutti tarjosi meille liiketilaansa vuoden 2014 alussa. Minua inspiroi, että huoneistossa oli sijainnut 1970-luvulla valokuvaaja Risto Vuorimiehen studio, jonka tuotantoa olivat muun muassa Hurriganesin ensimmäisten levyjen kannet.

Pedaalilautojen johdotus muuttui kertaheitolla, kun yhdysvaltalainen Evidence Audio julkaisi uuden SiS-liittimensä, jonka avulla pedaalilautojen johdotus nopeutui huomattavasti ja oli samalla laadukkaampaa kuin aikaisemmin käyttämilläni materiaaleilla.

Nykyään Custom Boardsin vakikalustoon kuuluva Eetu Lehtinen käveli eräänä päivänä sisään kauppaamme ja tarjoutui töihin. Pistettyäni hänet heti kovan paineen alle koulutusviikkomme aikana huomasin hänen poikkeukselliset kykynsä ja otin hänet avukseni tekemään pedaalilautoja.

Tuntui, että minulla oli nyt kaikki tarvitsemani samassa korttelissa. Custom Boards oli syntynyt.

SUUNNITTELIMME UUSISSA TILOISSAMME yhdessä Eetun kanssa kymmeniä pedaalilautoja vuosina 2014 ja 2015. Mikä parasta, minulla oli nyt myös aikaa kehittää palveluani. Veimme johdotustamme ja kiinnityksiämme eteenpäin ja loimme Custom Boardsille ensimmäiset omat nettisivut.

Tein lisää videosarjoja pedaalilaudoista ja kirjoitin lukuisia artikkeleja niiden käyttämisestä perustamaani Backstage-blogiin. Kehitin kyselylomakkeen, joka nopeutti pedaaliautojen suunnittelua, ja vein valmistusprosessiamme eteenpäin. Sana levisi. Aloimme järjestää koulutuksia, joissa kerroimme pedaalilautojen suunnittelusta. Kaiken tämän lomassa huomasin uudenlaisen, sinällään positiivisen ongelman.

Custom Soundsin uudistuneeseen myymälään alkoi tulla soittajia, jotka olivat lukeneet kirjoituksiani ja katsoneet videoitamme. Heillä oli mukanaan pedaalit muovikassissa ja he halusivat lähteä myymälästä valmiin pedaalilaudan kanssa.

En selkeästikään ollut onnistunut kertomaan tarpeeksi selkeästi, että teemme kaikki pedaalilautamme vain ajanvarauksella. Myyjämme olivat helisemässä, sillä eihän pedaalilautaa voi noin vain tehdä, vai voiko?

ALOIN KEHITTÄÄ vuonna 2016 mielessäni uudenlaista palvelumallia, jossa voisimme käydä soittajan tarpeet läpi rauhassa ja tarjota mukaan oikeat tavarat laudan tekemiseen. Paikalla muusikkoa auttamassa olisi aina pedaalilautoihin erikoistunut teknikko. Myymälässä tämä ei onnistunut, sillä paikalla saattoi olla useampi asiakas yhtä aikaa, ja kaikkia tuli palvella tasavertaisesti.

Keskustelimme asiasta henkilökuntamme kanssa, ja pohdin, miten saisin luotua kokonaisuuden, joka auttaisi muusikoita parhaalla mahdollisella tavalla.

Tämä oli kuitenkin hidas prosessi, kuten kaikki kehitysideat, joita toteutetaan varsinaisten töiden ohella. Johdotimme koko ajan uusia pedaalilautoja ja julkaisimme videoita ja artikkeleita puhumattakaan siitä, että maahantuontiyrityksessä riitti kosolti hommaa jo omastakin takaa.

Lopulta keväällä 2017 varasin itselleni etätyöaikaa ja uudistin koko Custom Boardsin palvelumallin. Nyt tuntuu, että tulin samalla uudistaneeksi puolivahingossa koko tavan, jolla soitinliikkeet voisivat toimia tulevaisuudessa.

MIELESTÄNI on olemassa todellinen tilaus ammattilaispalvelulle, joka perustuu henkilökohtaiseen palveluun. Vaativat päätökset pitää pystyä tekemään rauhassa, eikä siihen ole myymälässä mahdollisuutta.

Custom Boardsin tärkein ero normaaliin soitinkauppaan on se, että meille tullaan vain ajanvarauksella. Tämän muutoksen avulla haluamme tehostaa toimintaamme, parantaa palveluamme ja konsultoida soittajia privaatisti. Custom Soundsin myymälä säilyy ennallaan, mutta kaikki pedaalilautoihin liittyvät asiat hoidetaan elokuusta 2017 lähtien Custom Boardsin puolella.

Autamme soittajia löytämään oman soundinsa ja ratkomaan heidän laitteistoonsa liittyviä ongelmia tai teemme valmiin pedaalilaudan alusta loppuun. Jos joku haluaa tehdä kaiken itse, neuvomme häntä ja annamme hänelle oikeat tarvikkeet mukaan. Tarvittaessa konsultoimme vaikka Skypen välityksellä, jos muusikko ei satu asumaan pääkaupunkiseudulla.

Aivan kuten taannoin työssäni bändien kiertueteknikkona, soittajien kanssa asiointi on palkitsevaa puuhaa. Etenkin kun voin nyt tehdä sen kotikaupungissani.

1.8.2017 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on Custom Boardsin perustaja.

*****

LISÄÄ AIHEESTA:

Tutustu palveluihimme >