lisätty Kassa

Ilmaiset toimitukset Custom Boards Premium-jäsenille

Nightwishin, Kreatorin, Haloo Helsingin, Amorphiksen ja Apocalyptican kokemuksia Kemperin profiloivasta vahvistimesta

April 03, 2018

Kemperin profiloiva vahvistin vakiinnutti vain muutamassa vuodessa asemansa suosituimpana vaihtoehtona digitaalisesti mallintavien kitaralaitteiden valmistajana. Lista Kemperin käyttäjistä on pelkästään Suomessa henkeäsalpaava.

Nightwish, Amorphis, Kreator, Apocalyptica, Lost Society, Sunrise Avenue, 69 Eyes, The Rasmus ja Haloo Helsinki ovat kaikki huomanneet, että Kemper toimittaa sen minkä lupaa. Tällä ihmevekottimella saa luotua aidon putkivahvistimen kuuloisen soundin, joka soveltuu mainiosti livekäyttöön.


Kemper tuntuu istuvan hienosti bändeihin, joilla on kitaran lisäksi käytössään kosketinsoittimia tai taustanauhoja. Tällaisissa kokoonpanoissa kitaralla on oma tarkka roolinsa, joka Kemperillä on helppo saada asemoitua. Sen soundi on kuin studiossa mikitetyllä kitarakaapilla. Täten se sopii täydellisesti livekäyttöön. PA:sta tulee juuri oikean kuuloista tavaraa, eikä kukaan pystyisi erottamaan keikalla, että soundi tulee kitarastäkkien sijaan digitaalisilta prosessoreilta. Tärkeintä on kuitenkin se, että bändien miksaajat ovat kaikkein tyytyväisimpiä Kemperin suorituskykyyn. Ja kun miksaaja on tyytyväinen, yleisö pystyy nauttimaan keikasta täysin palkein.

Halusin selvittää, onko laite maineensa veroinen ja minkälaisia käyttäjäkokemuksia siitä on ehtinyt kertyä tositilanteessa. Otin yhteyttä tuntemiini Kemperin käyttäjiin, ja kysyin mitä heillä on sanottavaa laitteesta.

Heti kärkeen kävi selväksi, että likimain kaikkien Kemperiä käyttävien bändien kitaristit käyttävät korvamonitoreja. Tämä yhdessä Kemperin kanssa takaa, että muusikoiden lavakuuntelu on sama illasta toiseen, huolimatta keikkapaikan koosta.

Kaikkien käyttäjien mielestä Kemperin soundi on erinomainen. Lopputulos on ulospäin sellainen, ettei yleisöllä ole mitään mahdollisuutta erottaa, onko kyseessä ”aito” vai profiloitu vahvistin.

Kemperin omat profiilit ovat heti käyttövalmiita, kun laitteen kytkee päälle. Muusikoille voi olla myös tärkeää, että hänellä on tuntu siitä, että oman vahvistimen soundi on mukana keikoilla, vaikkakin digitaalisessa muodossa.

Antti Toiviainen (Nightwishin kitarateknikko)

Kun Antti kokeili laitetta ensimmäisen kerran Hypocrisy-bändin kanssa, oli hän mykistynyt sen soundeista. Hänen mukaansa Kemper yksinään ei tuo tarpeeksi aitouden tuntua soundiin, mutta koska laite soveltuu erinomaisesti osaksi bändin kokonaissoundia, yleisvaikutelma menee vahvasti plussan puolelle. Kuvassa Antti pähkäilee Marco Hietalan basson elektroniikkaa Nightwishin takahuoneessa.


Nightwishin kitaristi Emppu Vuorinen ohjaa tietokoneen avulla Kemperin soundeja. Aiemmissa softaversioissa oli viivettä vaihdettaessa soundeja MIDI:llä, mutta Antin mukaan ongelma on poistunut myöhemmissä versioissa. Antti on tehnyt yhdessä miksaaja Kimmo Aholan kanssa profiileja kitaristin Mesa Boogie -vahvistimista.


Antti kertoo kuunnelleensa lavan sivussa Iron Maidenin kitararigiä, joka hänen mukaansa kuulosti mahtavalta. Kun hän oli mennyt myöhemmin yleisön puolelle, ei soundi ollut enää välittynytkään samanlaisena lavan etupuolelle.

"Kemperillä kitaran saa toimimaan bändin seassa, ja tässä on varmasti syy sen suosioon miksaajien keskuudessa", Antti summaa.

Sami Yli-Sirniö (Kreatorin kitaristi)

Kysyin seuraavaksi Samilta kuinka hän käyttää Kemperiä Kreatorin keikoilla.

"Kun Peavey 5150:n ensimmäinen versio julkaistiin, hankin sen heti, ja olen käyttänyt samaa vahvistinta tähän päivään asti. Siinä on yksi hyvä soundi, joka riittää todella pitkälle. Sittemmin olen profiloinut soundin Kemperiin. Vaikka laite on mitä oivallisin väline keikoilla, tykkään studiossa käyttää oikeaa vahvistinta ja mikittää kaapin. Näin äänitystilan luonne taltioituu paremmin myös levylle. Keikoilla Kemper on lyömätön apuväline, joka säästää kustannuksissa ja antaa minulle saman soundin päivästä toiseen."

"Minulle tärkeä asia on delayn toistojen high cut. Analogisten viiveiden toistot ovat tummia, ja haen samoja ominaisuuksia digitaalisista laitteista. Kreator ei soita keikoilla klikkiin, joten jos kappaleen tempo heittää, tummemmilla toistoilla ei ole maailmanloppu, jos delayn toistot eivät ole täysin taimissa."


"Käytän keikoilla pelkästään Kemperin omia efektejä, jotka riittävät hyvin livetilanteeseen. Käytän joskus sooloissa laitteesta löytyvää mietoa oktaaveria, joka auttaa paksuntamaan sooloja. Se on miksattu hyvin mietona soundin oheen, eikä sitä edes välttämättä kuule soiton seasta, mutta se on silti tärkeässä osassa soolosoitossani."

"Rolandin Space Echo -kaikulaitete on oma ehdoton suosikkini. Siinä on jumalainen high cut delay -soundi. Tämä soundimaailma muotoutui minulle mieluisaksi, ja se jäi ikään kuin päälle Kreatorin Phantom Antichrist -levyyn sessioista alkaen. Profiloin soundin Kemper-vahvistimeeni ja tykkään vetää sillä muitakin juttuja keikalla."

Mikko Loukola (Haloo Helsingin miksaaja)

Mikon mielestä Kemper on huima parannus Haloo Helsingin vanhoihin Marshall-vahvistimiin ja keinokuormakokeiluihin, joilla bändi oli saanut kaiuttimet pois lavalta ja ajettua soundin suoraan lavarasiaan. Hänen mukaansa kitarat on Kemperin käytön myötä todella helppo miksata osaksi bändin kokonaissoundia ja asetella kohdilleen taajuuskaistassa.

Haloo Helsinki käyttää Kemperiä keikoilla sen valmisprofiileilla. Mikon mukaan bändin basisti ja molemmat kitaristit ovat olleet erittäin tyytyväisiä Kemperiin. Heille kokonaissoundi livetilanteessa on ollut aina etusijalla ja Kemper palvelee tätä tarkoitusta erinomaisesti.

Haloo Helsingillä on käytössä Kemperin oma kontrolleri, jonka avulla he voivat vetää pitkiä johtovetoja Ethernet-kaapelilla. Sen avulla pystyy käyttämään myös viritysmittaria, joten tarvetta signaalin syöttämiselle lavavirittimeen ei enää ole. Kontrolleri on kuitenkin vain varalla, sillä ohjaus tapahtuu OSX:n avulla lavan sivusta.

Soundivaihdot ovat tehty jo treenivaiheessa siten, että kitaristi soittaa biisin läpi ja vaihtaa soundit normaalisti jalkakytkimellä, jolloin MIDI-käskyt tallentuvat tietokoneen sekvensserille. Näin soundien vaihdon ohjelmoiminen on paljon nopeampaa, kun niitä voi siirtää itse jälkikäteen tarvittaessa hiirellä sen sijaan, että ne ohjelmoitaisiin MIDI-käskyinä alusta lähtien.


Mikko nostaa esiin sen seikan, että samaa Kemperin profiilia voidaan ladata eri pankkeihin ja niihin voi tehdä hienovaraisia muutoksia sen sijaan, että profiilit olisivat globaaleja. Näin samaa vahvistinprofiilia voidaan muokata loputtomasti eri pankeissa biisien mukaan. Haloo Helsingin biiseissä voidaan käyttää samasta profiilista useaa eri versiota, joihin on tehty pieniä ekvalisointeja kappaleiden sävyjen mukaan.


Suurin ongelma kaikissa linjasoundeissa on se, että suoraan lavalta yleisöön tulee vain rumpujen soundi. Kemper toimiikin parhaiten isoilla keikkapaikoilla tai ainakin sellaisilla klubeilla, joissa PA kattaa koko yleisön. Liki kaikkien miksaajien mielestä minimaalinen lavamelu on plussaa, minkä Mikko vahvistaa. Hän onkin erittäin tyytyväinen käytössään olevaan äänipalettiin.

Aleksi Keränen (Amorphiksen kitarateknikko)

Vierailen Amorphiksen keikalla ja soundcheckissä kuuntelemassa miten Kemper on muuttanut bändiä livesoundia, joka tuli vielä muutama vuosi sitten lavalta todella kovaa.

Sillä välin kun Amorphis tekee soundcheckiä ja käy uusia biisejään läpi, huomioni kiinnittyy lavalta tulevaan meluun, tai pikemminkin siihen, ettei sitä juurikaan ole. Kun miksaaja Sami Koivisto sulkee PA:n, lavalta raikaavat vain Jan ”Snoopy” Rechbergerin rummut.

Kitaristit Esa Holopainen ja Tomi Koivusaari soittavat Kemperin profiloivien vahvistimien läpi. Koska basso, kiipparit ja laulu ajetaan niin ikään suoraan talon äänijärjestelmään, on lavalla hiljaista. Erittäin tehokasta.

On veikeää kuunnella, kun soittimet kerrostuvat vähitellen miksaajan faderien kautta rumpujen päälle. Mietin hiljaa mielessäni, miten tämä ratkaisu toimii keikalla. Saadaanko balanssi pysymään koko salissa? Koska rumpalin setin balanssi on hyvä, kuuluvat myös tomit ja hiljaisemmatkin nyanssit. Sami annostelee pöytänsä takaa rumpuja varovaisesti muiden soittimien päälle. Paketti soi mielekkään tasaisesti.


Minua kiinnostaa kuulla, miltä Amorphis kuulostaa eri puolilla salia, joten käyn ensiksi alakerrassa ja hengaan sitten hetken portaikossa, josta riennän yläkerran parvelle. Erikoista kyllä, soundi ulottuu tasaisesti kaikkialle. Joka puolella jytisee, mutta laulu ja melodiat erottuvat selkeinä. Erikoinen kokemus, ikään kuin ei missaisi keikasta mitään, vaikka ei tuijottaisi alvariinsa lavalle.

Juttelen keikan jälkeen kitarateknikko Aleksin kanssa. Hän kertoo, että Tomi käyttää Englin vahvistimella tehtyä profiilia. Esa Holopaisen keikkakäytössä olevat Kemper-soundit ovat puolestaan peräisin Esan omasta Bogner 20th Anniversary Shiva -vahvistimesta. Aleksi kertoo, että Amorphiksen miksaaja on tehnyt bändin käyttämät profiilit omassa kotistudiossaan.


Aleksi sanoo, että molempien kitaristien mielestä Kemperin käyttäminen on toimivampi ratkaisu kuin omien ja vuokrakamojen välillä puljatessa, eli tärkeämpää on, että soundi on joka ilta sama. Kitarateknikkona hän ihmettelee eniten sitä, että soundistaan ja tatsistaan tarkka Tomi Koivusaari pitää Kemperistä todella paljon eikä ole lainkaan haikaillut vanhojen brittivahvistimiensa perään.


Aleksi pitää siitä, että Kemper on harvoja laitteita, joissa on sekä inputia ja outputia varten mittarit. Hänen mukaansa linjacheckin voi tehdä vaikka kuuntelematta mitään, kunhan varmistuu, että sisäänmeno ja ulostulo ovat mittareissa oikealla tasolla.

Kun kysyn, onko heillä ollut ongelmia laitteiden kestävyyden kanssa, Aleksi muistelee, että kerran lentokoneen tärinästä irronnut piirikortin ruuvi oli löystynyt, irronnut ja oikosulki hetkeksi laitteen, mutta nyrkillä kumauttamalla ongelma poistui, ja keikka saatiin hoidettua. Ruuvi kiristettiin keikan jälkeen. Hän laski nopeasti Amorphiksen soittaneen parisataa keikkaa laitteilla ilman ongelmia.

Janne Metsola (Apocalyptican lavateknikko)

Apocalyptica käyttää niin ikään Kempereitä. Heidän tarinansa on hyvin tavallinen. Backlinessä on useita eri kitaravahvistimia, mutta lentokeikkoja on paljon ja samat soundit pitäisi saada mukaan kaikille keikoille.

Heidän teknikkonsa Janne Metsola testasi Kempereitä syksyllä 2015 ja profiloi yhdessä Apocalyptican muusikoiden kanssa Blackstarin HT 100 vahvistimen yhdistettynä 2x12” kaappiin. Eteen he laittoivat Shure SM 57-mikin. Janne kokeili tulosta myös sähkökitaralla jo oli todella yllättynyt tuloksesta. Apocalyptican soittajat olivat niin ikään tyytyväisiä ja siirtyivät käyttämään Kempereitä kaikilla keikoillaan.


Moni bändi aloittaa Kemperin juuri näin. Ensiksi ajatellaan lentokeikkoja ja profiloidaan omat vahvistimet. Kun tulokset ovat parempia kuin kukaan olisi uskonut vähitellen vahvistimet jäävät treenikämpälle ja Kemper otetaan mukaan kaikille keikoille.

Loppusummaus

Ihmisaivot olivat innoissaan kymmenen vuotta sitten tehtyjen digitaalisten laitteiden kanssa muutaman minuutin, mutta sitten iski kyllästyminen. Prosessoritekniikan kehityttyä soittaja pysyy nykyään inspiroituneena jo viikkoja, jopa kuukausia tai vuosia.

Analogisten laitteiden viehätys on niiden komponenteissa, jotka muuttavat arvojaan lämmön ja iän mukaan, ja koska vastuksia, kondensaattoreita ja diodeja voi olla signaalitiellä satoja, on muuttujien määrä rajaton. Analoginen soundi siis muuttuu koko ajan, mikä voi olla soittajasta ja tilanteesta riippuen joko huono tai hyvä asia.

Keikoilla muuttuvia tekijöitä on yleensä liiankin kanssa. Miksaajalle, teknikoille ja soittajille voi olla huojentavaa tietää, että ainakin kitarasoundi on helposti hallittavissa, sillä digitaalinen soundi on päivästä toiseen täysin sama.

1.4.2018 Kimmo Aroluoma

Kirjoittaja on Custom Boardsin omistaja ja pitkän linjan kitarateknikko, joka on keikkaillut vuosien saatossa mm. HIMin, Amorphiksen, Michael Monroen, Ismo Alangon ja The Rasmuksen kanssa. Nykyään hän suunnittelee pedaalilautoja ja pyörittää omaa putiikkiansa Helsingissä. 


LUE LISÄÄ:

Liity Custom Boards Premiumiin ja saa ilmaiset toimitukset EU:n sisällä sekä ensimmäisenä tiedon koulutuksistamme, tarjouksistamme ja uusista artikkeleistamme.

LIITY CUSTOM BOARDS PREMIUMIIN



Toimitukset Suomeen

Lähetys saman päivän aikana

Liity Custom Boards Premiumiin ja saa ilmaiset toimitukset EU:n sisällä sekä ensimmäisenä tiedon koulutuksistamme, tarjouksistamme ja uusista artikkeleistamme.

LIITY CUSTOM BOARDS PREMIUMIIN